We kunnen het een slag in het water noemen. De hervorming van de autofiscaliteit in Wallonië is al maanden het onderwerp van verschillende voorstellen en onderhandelingen binnen de Waalse besluitvormingsorganen. Het doel was om een model van meer dan dertig jaar oud te veranderen en zo automobilisten aan te moedigen om een minder vervuilende auto te kiezen voor hun verplaatsingen. Maar laten we eerlijk zijn: het is een totale mislukking geworden, want de hervorming heeft geleid tot een onlogisch systeem dat de transitie alleen in zeldzame gevallen ondersteunt.
Op woensdag 6 september keurde het Waalse parlement deze hervorming goed, voorgesteld door het kabinet van minister van Mobiliteit Philipe Henry (Ecolo). De tekst werd goedgekeurd, maar Les Engagés stemden tegen en de PTB onthield zich bij de stemming. De hervorming omvat een nieuw systeem dat ingevoerd wordt vanaf 1 juli 2025. Vanaf dan verandert alleen de Belasting op Inverkeerstelling (BIV), die berekend wordt volgens nieuwe en soms verrassende criteria, zoals het gewicht van de auto. Hoewel het gewicht een rol speelt in de verkeersveiligheid, is het ook opmerkelijk dat dit criterium wordt ingevoerd in het tijdperk van de elektrische auto, die onvermijdelijk zwaarder is dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.
Tot 9.000 euro
Concreet wordt de huidige maximumgrens van 5.000 euro verhoogd tot 9.000 euro voor auto’s die als de grootste vervuilers worden beschouwd. Zware voertuigen worden zwaarder belast omdat ze ook een impact hebben op de verslechtering van het wegennet. Het probleem is echter dat dit geld niet gebruikt zal worden om het wegennet te onderhouden. Naargelang de financiële toestand van gezinnen is er wel een reductie voor grotere (en dus zwaardere) auto’s, maar die valt erg laag uit (maar 100 euro).
Advertentie – lees hieronder verder
Toch gelooft minister Henry, de drijvende kracht achter deze regelgeving, in het succes van de hervorming: “Het is op het moment van de aankoop dat we de grootste impact op de markt hebben, omdat de auto jarenlang op de weg zal rijden. Het is heel belangrijk om een zo milieuvriendelijk mogelijke auto te kiezen”, legde hij uit. Maar een dieselauto blijkt goedkoper om in te schrijven dat zijn elektrische tegenhanger. Dat is zo in veel gevallen.
Concreet zijn sommige populaire modellen winnaars, zoals een Citroën C3 waarvan de BIV daalt van 123 euro naar ongeveer 90 euro. Voor sommige hybrides wordt de belasting zelfs gedeeld door tien, zoals in het geval van een BMW 3 Reeks hybride (van 1.239 euro naar 109 euro). Hetzelfde geldt voor de Renault Mégane hybride, waar de BIV daalt van 123 euro naar 50 euro. Aan de andere kant zal de belasting voor de PHEV-versie van de Bentley Bentayga door zijn gewicht dalen van 931,7 euro nu naar 4.695 euro in 2025. Tot daar is het nog logisch.
Maar dan begint het. De Tesla Model 3 bijvoorbeeld ziet zijn belasting stijgen van 61,5 euro naar 1.588,2 euro, of zelfs 2.159 euro voor bepaalde versies (Long Range). Het is volstrekt onlogisch dat een plug-inhybride meer wordt bevoordeeld dan een elektrische auto. Volgens dezelfde ‘logica’ ziet een Kia Sorento met zeven plaatsen, die ontworpen is voor grote gezinnen, zijn belasting stijgen van 323,3 euro naar 3.042,7 euro. De reductie van 100 euro voor gezinnen is maar een druppel op een hete plaat.
Nu al bijsturing beloofd
Philippe Henry hoopt dat deze hervorming lang meegaat, maar tegelijk aanvaardt hij dat de volgende regering het systeem verder analyseert. Dat klinkt als een erkenning van de mislukking. De oppositie (Les Engagés) haalt het grof geschut boven en geeft aan dat deze hervorming – die pas in 2025 van kracht wordt – door de volgende regering van tafel zal worden geveegd. Dit valt nog te bezien, want het zou betekenen dat de centrumpartij weer aan de macht komt, wat uiteraard nog moet blijken bij de verkiezingen. Het is wel duidelijk dat deze zaak nog niet afgelopen is. En misschien is dat maar goed ook…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be