Het is gebeurd: de Waalse regering geeft groen licht voor de hervorming van de autofiscaliteit, wat al sinds 2018 de ambitie was. Dit gezegd zijnde, kende dit dossier veel wendingen omdat de voorstellen van de minister van Mobiliteit Philippe Henri (Ecolo) herhaaldelijk verworpen werden.
In februari kwam hij voor de zoveelste keer terug met een afgeslankte hervorming die alleen de inschrijvingstaks verandert, terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting ongewijzigd blijft. En deze keer werd het voorstel wel aangenomen. Dit betekent dat de nieuwe belasting van kracht wordt vanaf 1 juli 2025.
Respect voor het milieu
De minister verklaarde: “Walen die van plan zijn om een nieuwe auto of te kopen, worden aangemoedigd om na te denken over hun autokeuze, rekening houdend met het gewicht, het motortype en de CO2-uitstoot. Dit heeft niet alleen een impact op de toestand van de wegen, maar ook op de gezondheid, het milieu en de verkeersveiligheid voor vele jaren.” De nieuwe belasting wordt dus berekend op basis van al deze factoren.
Vanaf juli 2025 zal belasting op inverkeerstelling dalen of stijgen, met een nieuw plafond van 9.000 euro in plaats van de huidige 5.000 euro. Er komt ook een degressief systeem voor tweedehandsauto’s, terwijl grote gezinnen en mensen met co-ouderschap die een grote auto nodig hebben minder moeten betalen. Concreet wordt in de laatste twee gevallen een korting van 100 euro gegeven wanneer de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig tussen 1.838 kg en 2.750 kg ligt. Deze korting wordt ook toegekend aan gezinnen met co-ouderschap (minimaal drie kinderen per huishouden). De nieuwe belasting heeft geen terugwerkende kracht en geldt voor auto’s die vanaf 1 juli 2025 nieuw ingeschreven worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Enkele voorbeelden
Eerste vaststelling uit de voorbeelden die het kabinet van minister Henri geeft: elektrische auto’s worden niet afgestraft voor hun hogere gewicht, want een Tesla Model 3 kost nog altijd 61,5 euro om in te schrijven (bedrag vóór de indexering van de komende jaren). Hetzelfde geldt voor een Model Y en een Model… C, waarvan we aannemen dat een Model S bedoeld wordt.
Nog verrassender: terwijl de overheid luid en duidelijk beweert dat het haar doel is om de aankoop van dieselauto’s te ontmoedigen, lijken deze modellen systematisch goedkoper om in te schrijven dan hun benzine-equivalenten. Dit is tegenstrijdig. En het verschil is aanzienlijk: 886,2 euro om een Renault Mégane benzine met 140 pk in te schrijven, tegenover 112,5 euro voor het dieselmodel met 115 pk. Een BMW 3 Reeks? 495 euro voor een 20d en 1.239 euro voor een minder krachtige 18i. Of neem nu een Peugeot 208: de BIV zou 90,3 euro kosten voor de 100 pk sterke 1.2 PureTech (benzine) en … 85,8 euro voor hetzelfde dieselmodel. Een laatste voorbeeld: de Opel Mokka zal met benzine (100 kW) 414,1 euro kosten om in te schrijven, tegenover 100,7 euro voor de dieselversie, die weliswaar minder krachtig is (81 kW).
De hervorming is dus zeer verrassend, want het resultaat lijkt precies het tegenovergestelde van het doel, namelijk automobilisten stimuleren om voor milieuvriendelijkere auto’s te kiezen. De fiscale hervorming is dus eigenlijk een lachertje. Of een triestige zaak, want je kunt moeilijk concluderen dat dit een stap vooruit is. Integendeel zelfs…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be