Het aantal bedrijfswagens - of auto’s die als zodanig worden opgegeven - blijft stijgen in België. In de afgelopen twee jaar is hun aantal zelfs met 10% toegenomen. Volgens de RSZ genieten 558.404 werknemers het voordeel van een bedrijfswagen. Werkgevers kiezen steeds vaker voor deze aantrekkelijke optie, die gemiddeld slechts 188 euro per maand per werknemer kost (VAA). In tijden van inflatie en stijgende autoprijzen is dat natuurlijk een zalig voordeel.
Bedrijfswagens worden belast volgens specifieke criteria, waaronder het privégebruik van de wagen. Dit omvat onder meer de aftrekbare voordelen van alle aard (VAA) en een solidariteitsbijdrage aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Die bijdrage wordt berekend op basis van de emissiewaarde van het voertuig. Privégebruik omvat woon-werkverkeer, gebruik buiten werkuren en collectief vervoer voor werknemers.
Tekort
Het laatste rapport van het Rekenhof is vernietigend over het falen van de RSZ om alle solidariteitsbijdragen correct te innen. Zo blijken veel werkgevers die verplicht zijn te betalen niet eens geïdentificeerd, en zijn de geïnde bedragen vaak foutief. Kortom, een aanzienlijk aantal voertuigen dat aan de sociale zekerheid zou moeten bijdragen, glipt door de mazen van het net.
Advertentie – lees hieronder verder
Over hoeveel het precies gaat? Het Rekenhof verwijst naar cijfers van FEBIAC, waaruit blijkt dat het Belgische wagenpark 5,8 miljoen voertuigen telt, waarvan 1,1 miljoen als “bedrijfswagens” worden beschouwd. Toch zijn er slechts iets meer dan 578.000 auto’s bij de RSZ aangegeven. Met andere woorden, bijna de helft van de bedrijfswagens zou aan de belasting ontsnappen, wat neerkomt op een verlies van 22 miljoen euro! Hoewel de solidariteitsbijdrage lager is dan het VAA (bijvoorbeeld 11 euro per maand voor een auto met een uitstoot van 100 g/km CO2), blijft dit bedrag allesbehalve verwaarloosbaar.
Laksheid?
Het Rekenhof wijst nadrukkelijk naar de laksheid van de RSZ, die hier al in 2014 voor op de vingers werd getikt. Toch is er sindsdien niets veranderd, ondanks de beschikbaarheid van IT-tools die werkgevers kunnen controleren, zoals gegevens van de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) en de DIV. Intussen blijven de verschuldigde belastingen onbetaald. In een tijd waarin regeringen bezuinigingen doorvoeren die de bevolking raken, is dit simpelweg onaanvaardbaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be