Steeds meer Belgen genieten van een bedrijfswagen. Naar schatting heeft 25% van de werknemers er een, al suggereert het Rekenhof dat dit aantal in werkelijkheid veel hoger ligt. Geen verrassing: in een krappe arbeidsmarkt is het aantrekken en behouden van talent een uitdaging. Bedrijven zien de bedrijfswagen daarom als een aantrekkelijke en kostenefficiënte vorm van beloning, vooral in het licht van elektrische auto’s die voor 100% aftrekbaar blijven.
Voor werknemers is een bedrijfswagen niet helemaal gratis – en terecht. Vooral voor woon-werkverkeer en privégebruik geldt een bekende belasting: het voordeel van alle aard (VAA). Dit wordt berekend op basis van de leeftijd, prijs en uitstoot van het voertuig. Hoe jonger, duurder en vervuilender de auto, hoe hoger de belasting.
Herziening
Een belangrijke parameter in de berekening van het voordeel van alle aard (VAA) wordt jaarlijks aangepast: de gemiddelde CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark. Dit gemiddelde daalt gestaag, omdat elektrische auto’s steeds meer terrein winnen. Gevolg: hoe lager dit gemiddelde, hoe hoger de belasting voor auto’s met een hogere uitstoot. Volgens de belastingdienst heeft de daling van de gemiddelde CO2-uitstoot in de afgelopen vijf jaar geleid tot een stijging van het VAA-tarief met 30%. Dit komt doordat de totale uitstoot jaarlijks met ongeveer 10% afneemt. Sommige jaren springen er echter uit: in 2022 daalde de gemiddelde uitstoot bijvoorbeeld met bijna 20%.
Advertentie – lees hieronder verder
De situatie verandert logischerwijs snel. Volgens berekeningen van onze collega’s bij De Tijd/L’Écho zou het VAA voor auto’s met verbrandingsmotoren in 2025 met maar liefst 10% kunnen stijgen! Op verzoek van het zakenblad schat FEBIAC dat de gemiddelde CO2-uitstoot tegen die tijd ongeveer 70 g/km zal bedragen voor benzinevoertuigen (vergeleken met 78 g/km nu) en minder dan 60 g/km voor dieselvoertuigen (tegenover 65 g/km vandaag).
Duurder
In de praktijk betekenen deze cijfers dat gebruikers van benzinebedrijfswagens volgend jaar flink meer zullen betalen. Dieselrijders worden intussen steeds zeldzamer. Volgens FEBIAC en data van De Tijd/L’Écho is het VAA voor een benzinewagen van 40.000 euro in de afgelopen drie jaar al met 40% gestegen, goed voor 400 euro extra per jaar. En er zit nog meer verhoging aan te komen.
Het blijft afwachten hoe de CO2-coëfficiënt tegen 2025 zal stijgen. De +10% is voorlopig slechts een projectie, en werkgevers en sociale secretariaten hebben hier nog geen concrete informatie over ontvangen. Wat wel zeker is, is dat deze verandering duizenden werknemers zal treffen.
Critici zullen zeggen dat bedrijfswagenbezitters weinig reden tot klagen hebben. Dat is deels waar, maar ook onterecht: de bedrijfswagen vormt immers een deel van hun loon. Tegelijk is dit een illustratie van de overgangspolitiek naar elektrische auto’s, een beleid dat tot nu toe vooral voordelen oplevert voor de bedrijfswereld. Hoewel dat een stap vooruit is, ontbreekt de broodnodige ondersteuning voor een groot deel van de bevolking - met name particulieren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be