De hervorming van de Waalse autofiscaliteit is goedgekeurd door de verschillende politieke autoriteiten. Ze treedt in werking op 1 juli 2025 en het is de bedoeling dat alleen de belasting op inverkeerstelling verandert. Die wordt gebaseerd op het motortype en de CO2-uitstoot, maar ook op het gewicht, omdat aangenomen wordt dat deze factor de staat van de wegen beïnvloedt.
Een nieuwe limiet wordt vastgesteld op 9.000 euro in plaats van de huidige 5.000 euro en er komt een degressief systeem voor tweedehandsauto’s, samen met kortingen voor grote gezinnen en gezinnen met co-ouderschap die een ruime wagen nodig hebben.
Vragen en antwoorden
Sud Info heeft de vragen van veel lezers verzameld en voorgelegd aan de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henry (Ecolo), de drijvende kracht achter deze belastinghervorming. Dit zijn de belangrijkste punten.
Advertentie – lees hieronder verder
De minister legt eerst en vooral uit waarom alleen de belasting op inverkeerstelling werd gewijzigd. Na overleg heeft hij besloten om de jaarlijkse verkeersbelasting uiteindelijk niet te veranderen. Volgens Philippe Henry is de belasting op inverkeerstelling (BIV) de belasting met de grootste impact, omdat automobilisten die onmiddellijk moeten betalen, wat een directe invloed heeft op hun aankoopbudget. Het doel van de fiscale hervorming is dan ook om de aankoop van kleinere wagens met een lagere uitstoot aan te moedigen.
Wat met sportwagens?
De minister kon geen precies antwoord geven op de lezersvragen over sportwagens. Dat komt omdat de formule die gehanteerd wordt voor elk specifiek model een ander resultaat oplevert. Vast staat dat de limiet verhoogd is tot 9.000 euro. En voor een krachtige, zware auto zal de rekening hoger zijn dan vroeger. Als je jezelf wilt verwennen, ben je beter af met een Mazda MX-5 dan met een Porsche Macan…
De minister wijst erop dat de berekeningsformule een index heeft van 136 g CO2/km (WLTP). Boven deze waarde wordt de belasting hoger. Automobilisten houden dus beter rekening met deze index als je gaan shoppen. De minister verzekert ons trouwens dat hij zelf in een ‘kleine’ auto blijft rijden.
Waarom niet zoals in Vlaanderen?
Wij hebben ons altijd afgevraagd waarom Wallonië het beproefde Vlaamse systeem van autobelastingen niet gewoon heeft overgenomen. Dat is progressief, logisch en eerlijk. De minister had er ook iets over te zeggen: volgens hem is het Vlaamse systeem te complex en niet transparant genoeg. Hij wijst ook op “een verschillende economische realiteit tussen de twee gewesten”. Een beetje zwak…
Hoe dan ook zullen auto’s ingeschreven door bedrijven geen gevolgen ondervinden van deze hervorming. De reden hiervoor is dat deze auto’s, net als leaseauto’s, onder een ander regime vallen. De hervorming geldt dus alleen voor privéwagens. Private leasing wordt echter populairder bij particulieren, maar volgens de minister geven projecties aan dat de verschuiving niet significant is.
Buitenlanders belasten?
De lezers schuiven ook andere mogelijkheden om te belasten naar voren. Ze vragen zich af waarom Wallonië geen heffingen oplegt aan buitenlanders voor het gebruik van de snelwegen, zoals het geval is in Frankrijk en andere landen. Volgens de minister werd deze optie bestudeerd, maar is ze te complex om uit te voeren door de centrale ligging van Wallonië en de vele verbindingen aan de grenzen. Het zou ook moeilijk te verantwoorden zijn op Europees niveau.
Hoe zit het met oldtimers?
De minister is ook geruststellend over oldtimers, auto’s van meer dan dertig jaar oud. Hij vindt deze auto’s erg vervuilend, maar doorgaans zijn ze ook licht en minder krachtig zijn. De invloed op wie een oldtimer wil inschrijven, zou beperkt zijn.
De minister verdedigde zijn hervorming van de autofiscaliteit door erop te wijzen dat het huidige systeem onhoudbaar is binnen de transitie naar elektrische auto’s. Tot nu toe waren zeer dure elektrische auto’s onbetaalbaar. Tot nu toe moesten zeer dure elektrische auto’s maar ongeveer 60 euro betalen. Maar de toename van het aantal dergelijke auto’s heeft een negatieve impact op de belastinginkomsten. De nieuwe formule wil het evenwicht herstellen en zorgen voor meer sociale rechtvaardigheid. De belasting op inverkeerstelling voor elektrische auto’s zal schommelen tussen 50 en 1.000 euro.
Het valt nog te bezien of dit systeem zal werken. De minister verzekert ons dat de regering de belastinginkomsten die de hervorming genereert goed in de gaten zal houden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be