De Europese markt voor luxesedans heeft in 2024 een forse klap gekregen, met een daling in de verkoop van 32% tot 39.647 exemplaren in de eerste elf maanden van het jaar. Zoveel vertellen de cijfers van marktbureau Dataforce die ze door de collega’s van Automotive News liet publiceren. Was de luxesedan ooit het toppunt van prestige op vier wielen, dan geven kopers er nu steeds minder de voorkeur aan. Het laatste bastion wankelt.
Ook in de hoek van de aandrijving liet het afgelopen jaar zijn sporen na. Elektrische modellen, ooit gezien als de toekomst van het luxesegment, krijgen het in de tabellen van Dataforce het zwaarst te verduren. Zo halveerde de verkoop van de Porsche Taycan tot 8.763 exemplaren, mede door een reeks terugroepacties en garantieproblemen. Ondanks deze uitdagingen behield de Taycan de koppositie in het segment, net voor de Mercedes-Benz S-Klasse, die ook een daling van 32% incasseerde - een flinke tik waarover we eerder al berichtten.
Advertentie – lees hieronder verder
Uit de gratie
De vraag naar batterij-aangedreven luxesedans is aanzienlijk afgenomen. De verkoop van de Audi E-tron GT - het technologische broertje van de Taycan - zakte met 45%, terwijl de elektrische Mercedes EQS dezelfde daling van 32% van het model met verbrandingsmotor, de S-Klasse, optekent. Het tekent zich af in het aandeel van elektrische modellen binnen het totale segment: van 53% in 2023 naar 47% in 2024 waard het eigenlijk omhoog zou moete gaan.
Over de Taycan gesproken: Porsche erkent de problemen. De financiële directeur Lutz Meschke benadrukte tijdens de derdekwartaalcijfers dat er veel werk nodig is om het vertrouwen van klanten te herstellen. Terugroepacties om defecte batterijen te vervangen, die brandgevaar opleverden, hebben de problemen voor de Taycan en zijn verwante model, de Audi E-tron GT, alleen maar verergerd. Porsche hoopt dat de gefacelifte versie, met een verbeterde batterij van 105 kWh en een groter bereik, het momentum weer kan opbouwen.
Kroon terugpakken?
Maar ook sedans met een verbrandingsmotor hebben het moeilijk. De verkoop van de Audi A8, Mercedes-AMG GT en BMW 8 Reeks daalde met respectievelijk 32%, 41% en 40%. Grote dips. Alleen de Porsche Panamera en BMW 7 Serie lieten groei zien, mede dankzij recente updates. Vooral de plug-inhybride variant van de Panamera was succesvol: driekwart van de verkochte exemplaren was geëlektrificeerd.
Stekkerhybrides vertegenwoordigen inmiddels 23% van het segment, een stijging ten opzichte van 16% in 2023. De vernieuwde Panamera, uitgerust met een grotere batterij en een elektrisch bereik van 91 kilometer, bleek aantrekkelijk voor kopers die luxe willen combineren met lagere emissies. De plug-inhybride S-Klasse was de tweede meest populaire hybride optie, goed voor een derde van de totale verkoop van het model.
Welke koetswerkvariant spint er nu garen bij het terrein dat de sedans verliezen? Simpel: SUV’s. Het segment van grote premium SUV’s groeide met 16% tot meer dan 324.000 verkochte exemplaren in de eerste elf maanden. Modellen zoals de Mercedes GLS en BMW X7 zagen hun verkoop respectievelijk met 50% en 17% stijgen, wat de groeiende voorkeur voor luxe-auto’s met een breed koetswerk en veel bodemspeling benadrukt. Deze stijging illustreert alvast dat het probleem niet bij koopkracht ligt. Komend jaar wordt het uitkijken of de luxesedan zijn kroon kan terugpakken, of nog verder verdwijnt in de schaduw van de SUV.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be