Het is niet omdat je het vlaggenschip uit het gamma bent dat het pad bezaaid is met rozen. Commercieel wil het niet goed lukken voor de Mercedes S-Klasse – limo onder de limousines. Mercedes kondigt aan dat het de productie naar één enkele shift terugdraait. Dat is nog nooit eerder gebeurd in de moderne geschiedenis van het model.
De knieval is extra pijnlijk omdat de S-Klasse wordt gebouwd in de Factory 56. Als innovatief productiecomplex in Sindelfingen, Duitsland, is de productie-eenheid toepasselijk genoeg óók een vlaggenschip binnen het assemblagestelsel van de constructeur. De fabriek, die in 2021 met veel bombarie werd geopend, maakt gebruik van de duurzaamste technologieën en automatisering om efficiëntie en milieuvriendelijkheid te bevorderen. Naast de S-Klasse worden er – uiteraard – ook van elektrische auto’s in elkaar gesleuteld, waaronder de EQS en EQE.
Verkoop van luxemodellen met een kwart gezakt
De stap terug naar een enkele ploegdienst volgt als reactie op een periode van dalende vraag naar luxe- en elektrische voertuigen. De S-Klasse is niet meer zo populair als vroeger en voor de EQS komen beide krimpscenario’s zelfs samen. Mercedes zelf geeft geen aparte cijfers mee van de modellen uit zijn luxelijn, waartoe ook de SUV-versies behoren, maar geeft wel toe dat de verkoop met een kwart in elkaar is gezakt. In het tweede kwartaal van dit jaar sleet Mercedes nog welgeteld 33.400 stuks, dat zijn er zomaar eventjes 10.800 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral in Europa gaat het van kwaad naar erger. Volgens cijfers gepubliceerd door Automotive News werden er op ons continent 27% minder gegadigden gevonden. De Verenigde Staten en China – traditiegetrouw echte bastions voor dit soort limo’s – daalde de afzet met respectievelijk 19 en 13 procent.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet alleen symbolisch raakt deze tegenvaller het merk midscheeps, ook voor de portemonnee is het een flinke knauw. De winstmarges op deze modellen liggen immers veel hoger dan het merkgemiddelde. Ook voor de ontwikkeling van nieuwe en innovatieve autotechnologie is dit een verontrustende evolutie. Technische neusjes van de zalm verschijnen eerst op deze dure topmodellen, waarna de democratisering volgt als al een belangrijk deel van de investering is terugverdiend.
Brengt de facelift van de S-Klasse heil?
Concreet zal Factory 56 vanaf het vierde kwartaal overschakelen op een trager ritme. Volgens Mercedes zal het een deel van de tewerkgestelden aan het werk kunnen zetten in andere productie-afdelingen binnen de groep. Het is afwachten tot de markt herstelt. In ieder geval verschijnt er volgend jaar een facelift van de S-Klasse, wat altijd weer de interesse aanslingert. Voor de EQS ziet het er minder fraai uit. Nu de eerste golf van de elektrische hype gaan liggen is, blijven dealers – vooral in Amerika – maandenlang met hun stock zitten. Aan de andere kant van de oceaan is de verkoop van het model geïmplodeerd van 4.655 tot 1.791 stuks in de eerste jaarhelft (2023 tegenover 2024).
Dat de elektrische variant nog meer tegenwind krijgt, zet Mercedes aan tot ingrijpen. Het merk is gestopt de ontwikkeling van het prestigieuze MB.EA-platform voor volledig elektrische modellen zoals de EQS en EQE en zal in plaats daarvan de bestaande Electric Vehicle Architecture (EVA2) van de huidige generatie opfrissen. Ook bij andere merken, zoals Volkswagen en Ford, gaat de ontwikkeling van hoger gepositioneerde elektrische auto’s de koelkast in vanwege te hoge kosten en een achterblijvende vraag.
In het geval van Mercedes was het trage momentum, maar snelle investeringstempo in elektrificatie al duidelijk te voelen in de resultaten. Naast de terugval van 25% in de verkoop van elektrische voertuigen, gaat ook de winst onderuit: met 30% in het eerste kwartaal en 13% in het tweede kwartaal van 2024.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be