Automarkt

Volgens Porsche is tragere elektrische transitie de schuld van klanten

Zoals bekend heeft de markt voor elektrische auto’s het al enkele maanden zeer moeilijk. Door deze vertraging hebben verschillende merken hun strategie om te stoppen met verbrandingsmotoren herzien. Ook Porsche past zijn plannen aan… en geeft zijn klanten de schuld.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 28 jul. 2024 | Leestijd: 2 min

De verkoop van elektrische auto’s verloopt niet meer zoals gehoopt. En dat is zorgwekkend, want de omschakeling van thermische naar elektrische auto’s loopt momenteel vertraging op. Dit is te wijten aan meerdere factoren: de hoge prijs van elektrische auto’s, hun rijbereik dat voor bepaalde bestuurders niet voldoet en de overheden die één voor één de noodzakelijke steun voor de transitie wegnemen door aankooppremies te vroeg te schrappen.

Toch lijkt een terugkeer naar het verleden steeds onwaarschijnlijker. Na lang aarzelen, heeft de herverkozen voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, de doelstelling herhaald om tegen 2035 volledig af te stappen van auto’s op fossiele brandstoffen. Wellicht wordt het gebruik van synthetische brandstoffen mogelijk, maar volgens de eerste informatie zal dit niet op grote schaal gebeuren. E-fuels zouden alleen gebruikt worden voor zeer krachtige of exclusieve wagens… waarvan sommige nu al een vrijstelling hebben, omdat oplages van minder dan 1.000 auto’s niet verplicht elektrisch zijn. Twee maten, twee gewichten?

Advertentie – lees hieronder verder

03_Taycan_Driving_1

Ook bij Porsche

De situatie noopt veel constructeurs tot een aanpassing van hun strategie. Ze herbekijken hun ambities om af te stappen van verbrandingsmotoren. Niet alleen de massaconstructeurs maken zich zorgen. Porsche had aangekondigd dat het tegen 2030 80% elektrische auto’s wilde verkopen. Maar de tegenvallende verkoop van de Taycan de jongste tijd – ondanks de facelift – heeft er anders over beslist. Vorig jaar verkocht Porsche slechts 40.629 exemplaren. Porsche heeft zelfs de productie van zijn fabriek in Zuffenhausen moeten verlagen.

“De transitie naar elektrische auto’s duurt langer dan we vijf jaar geleden dachten”, zegt het merk in een mededeling. Wiens schuld is dat? Niet van de producten of de prijzen, volgens Porsche. Het is de schuld van de klanten. Of beter gezegd, de klanten die afwezig zijn. Porsche gelooft dat het de klanten zijn die de overstap zullen maken. Of niet.

2017-Porsche-718-Boxster-badge

Toch blijft het merk uit Zuffenhausen geleidelijk overschakelen naar elektrische modellen. De elektrische Macan komt er binnenkort aan en naar verluidt lopen de bestellingen vlot binnen. Daarna is het de beurt aan de 718 om elektrisch te gaan, gevolgd door de Cayenne. Zal dat volstaan? Waarschijnlijk niet. Renault, Ford en Mercedes – om er maar enkele te noemen – hebben besloten om na 2030 auto’s met verbrandingsmotoren te blijven produceren. De conclusie lijkt dus alweer hetzelfde: de overheid dwingt de transitie naar elektrische auto’s af, terwijl ze die zou moeten ondersteunen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon