De jacht op de CO2-uitstoot is in volle gang. Ze wordt niet alleen gevoerd door de constructeurs, maar ook door de Europese Unie die intussen de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 heeft verboden. Verschillende landen lijken echter in opstand te komen tegen deze maatregel en we zullen zien hoe de zaken zich in de toekomst ontwikkelen.
In ieder geval worden de constructeurs nu gedwongen om na te denken over het tijdperk na de verbrandingsmotor. Of in ieder geval om na te denken over de transitie, ook voor zeer sportieve auto’s die met hun grote verbrandingsmotoren een zeer hoge uitstoot produceren.
Hierdoor doken er de laatste tijd steeds meer voorbeelden van elektrificatie op. Dit zagen we op het jongste Autosalon van München waar Mercedes-AMG de formidabele GT 63 S E Performance presenteerde, een plug-in hybride berline met 843 pk, die een directe concurrent wordt van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid met 700 pk.
War is de volgende stap?
Voorlopig beperkt de elektrificatie zich tot het inplanten van een plug-in hybride unit en maakt de 4-liter V8 (bij Mercedes-AMG in ieder geval) nog steeds deel uit van het pakket.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is natuurlijk een eerste stap en we zullen uiteindelijk zien dat ook deze achtpitters op termijn zullen verdwijnen ten gunste van 100% elektrische aandrijvingen, zonder enige uitstoot. En ook hier wordt het aanbod al groter, zoals eveneens in München te zien was met de Mercedes-AMG EQS 53, de eerste 100% elektrische AMG.
Neen, de V8 is niet dood!
Met dit 100% elektrische sportieve model zouden we dus de conclusie kunnen trekken dat de transitie zich versnelt en dat de AMG V8 – net als de anderen – zijn laatste uren beleeft.
Dit is echter niet het geval als we Philipp Scheimer, de baas van Mercedes-AMG, mogen geloven. In een interview met het magazine Road and Track verklaarde hij dat er volgens hem nog een toekomst was voor de V8-motor.
“We hebben veel klanten die van hun auto houden en ik denk dat deze mensen dit soort auto’s met een V8-motor nog lang zullen blijven kopen. We hebben er echt een hele grote vraag naar.”
We zullen nu moeten zien hoe Mercedes-AMG erin slaagt om dit type auto na 2035 te verkopen. Zal de constructeur om een uitzonderingsmaatregel vragen, zoals dat het geval is met Ferrari of andere prestigemerken? Het is duidelijk dat lobbyisten in de coulissen heel wat werk op de plank hebben.
Hoe dan ook, als we Philipp Scheimer mogen geloven, zal de commerciële bestaansreden de V8 toelaten nog even verder te gedijen. Dit betekent concreet minstens een tiental jaar. Het is bekend dat Mercedes geen nieuwe V8 meer zal ontwikkelen, maar dat de huidige 4-liter krachtbron nog verder zal evolueren. Waarschijnlijk om zijn CO2-voetafdruk te reduceren, maar ook om het vermogensniveau te verhogen.
Het is ook duidelijk dat hij exclusief voorbehouden zal blijven aan de meest iconische modellen. Dat is al merkbaar met de nieuwe Mercedes C-Klasse, die zijn V8 opgeeft ten gunste van de 2 liter viercilinder van de A45 AMG.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be