5 interessante weetjes over de Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

De Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE is het eerste hybride model van het Duitse sportwagenmerk. En het is meteen ook het meest explosieve dankzij de elektrische boost waardoor er niet minder dan 843 paarden staan te trappelen. Hier vind je de 5 interessantste weetjes over deze nieuwe kruisraket van Mercedes-AMG!

Gepubliceerd op 4 september 2021
Leestijd : 3 min

Deel

5 interessante weetjes over de Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

1.  Eerste hybride

De GT 63 S E Performance is het eerste hybride sportieve model van Mercedes-AMG, én meteen ook het krachtigste, met uitzondering van de One hypercar

mercedes-amg-gt-63-s-e-performance4

We mogen hier echter zeker niet vergeten dat dit eigenlijk een luxeberline is, weliswaar met sportieve roots. Deze machine maakt gebruik van de 4,0-liter biturbo V8-motor die hier wordt gekoppeld aan een elektromotor en een batterij die door Mercedes-AMG werd ontwikkeld. De 6,1 kWh accu bevindt zich boven de achteras. Hij weegt 89 kg en levert een continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW.

Advertentie – lees hieronder verder

2.  12 km elektrisch rijbereik

mercedes-amg-gt-63-s-e-performance3

Deze combinatie produceert een waanzinnig gecombineerd vermogen van 843 pk voor een maximaal koppel van 1400 Nm. Inderdaad, dat is een nieuw record bij Mercedes-AMG. Om dit te plaatsen: de Mercedes-AMG GT Black Series ontwikkelt “slechts” 730 pk! De capaciteit van de batterij maakt een klein elektrisch rijbereik van 12 km mogelijk. Mooi, maar misschien wel het meest indrukwekkende is dat het hybride systeem erin slaagt het verbruik te beperken tot slechts 8,6 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 196 g/km.

3.  Knalprestaties

mercedes-amg-gt-63-s-e-performance7

Met 843 pk (en 1400 Nm) aan boord mag je zeker explosieve prestaties verwachten. Deze Mercedes-AMG is inderdaad een echte kruisraket die de meeste supercars weet bij te houden. Oordeel maar zelf: de sprint van 0 naar 100 km/u lukt in slechts 2,9 seconden (de tijd van een McLaren 720S). Deze nieuwe auto suist ook van 0 tot 200 km/u in minder dan 10 seconden, en de maximumsnelheid bedraagt 316 km/u.  Wie doet beter?

4.  Intelligente vierwielaandrijving

mercedes-amg-gt-63-s-e-performance2

De transmissie van deze Mercedes-AMG is bijzonder complex en uiteraard integraal, omdat ze ook efficiënt moet zijn. Dit model heeft de eigenschappen van een echte achterwielaandrijving, omdat de elektromotor – die is geïntegreerd in een specifieke aandrijfeenheid uitgerust met een “versnellingsbak” met twee verhoudingen en een sperdifferentieel – voornamelijk de achtertrein aandrijft. Het systeem kan echter ook een deel van het koppel naar de vooras leiden bij verlies van tractie.

5.  Zeven rijmodi

mercedes-amg-gt-63-s-e-performance5

Op dynamisch vlak biedt de Mercedes-AMG 63 S E Performance zeven rijmodi.  Genoeg om elke dag de gepaste setup te vinden naargelang je gemoed. Zo is er keuze uit Dynamic Select AMG “Electric”, “Comfort”,”Sport”, “Sport+”, “RACE”, “Slippery Pavement” en ten slotte het “Individual” programma. Voor de rest vinden we de uitrusting, de functies en de rijassistentie van het “normale” 63 S-model terug, maar dan wel in opnieuw gekalibreerde versies voor snellere interventies als de situatie uit de hand loopt. En dat kan al eens gebeuren met 843 pk onder de rechtervoet!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.