Actualiteit

Dit Europese land zegt ‘neen’ tegen einde van verbrandingsmotoren in 2035

De Europese Unie heeft in het kader van de Green Deal strenge maatregelen genomen. De Commissie heeft namelijk het einde van de verbrandingsmotoren tegen 2035 aangekondigd. Maar dat bevalt niet iedereen. De Tsjechische Republiek heeft zopas ‘neen’ tegen dit besluit gezegd.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 21 sep. 2021 | Leestijd: 3 min

Zoals bekend heeft de Europese Unie grote ambities om de CO2-voetafdruk te verkleinen. Om in 2050 neutraliteit te bereiken zijn verschillende etappes bepaald, met name voor de automobiel- en transportsector in het algemeen.

Zo zullen de automerken hun gemiddelde uitstoot (berekend op het gamma) tussen 2021 en 2035 met 55% moeten verlagen, terwijl in 2035 de verkoop van modellen met verbrandingsmotoren zelfs volledig verboden zal zijn. Met andere woorden: alle nieuwe auto’s zullen dan 100% elektrisch moeten zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Ontevredenheid

Zoals verwacht zijn niet alle landen even enthousiast over deze voorstellen van de Commissie. De Italiaanse autoriteiten hebben al een uitzonderlijk regime verdedigd voor sportwagens van merken als Ferrari, Lamborghini of Pagani.

Ferrari vs Lamborghini

Vandaag is het de Tsjechische Republiek die via zijn premier Babis van zich laat horen. Deze laatste heeft inderdaad verklaard dat deze termijn niet haalbaar is en dat hij zijn medeburgers niet gaat opleggen wat de ecologen van het Parlement hebben besloten.

Voorzitterschap in 2022

Wat niet uit het oog mag worden verloren, is dat Tsjechië medio 2022 het voorzitterschap van de EU zal waarnemen voor een periode van zes maanden. Tijdens dit mandaat wil het land dit verbod nader bekijken. De Tsjechische Republiek heeft uiteraard niets tegen de ontwikkeling van de infrastructuur en de elektrische vervoermiddelen, maar de regering wil de transitie absoluut niet subsidiëren.

Banenverlies

Een andere reden ligt waarschijnlijk ook in het feit dat Tsjechië heel wat auto-activiteiten in het land heeft, vooral via de fabrieken van Skoda, Toyota en Hyundai. De automobielsector is dus een belangrijke werkgever en het land heeft destijds aanzienlijke sommen geïnjecteerd om deze investeringen aan te trekken.

De druk die de Commissie op de landen legt, kan echter ook leiden tot delocalisaties of zelfs aanzienlijke banenverliezen, omdat de productie van elektrische auto’s veel minder werknemers vereist dan die van klassieke modellen met verbrandingsmotoren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon