Auto-industrie

Ook de prijzen van nieuwe auto’s gaan door het dak

Met tekorten die de levertijden voor nieuwe voertuigen verlengen, rijzen niet alleen de prijzen van tweedehandsauto’s de pan uit. Inderdaad, ook die van nieuwe auto’s volgen deze beweging. Sommige modellen werden op een paar maanden tijd zelfs 5.000 euro duurder. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20/05/2022 | Leestijd: 3 min

Auto’s zijn blijkbaar net als vastgoed: je moet zo snel mogelijk kopen. Want wachten betekent gewoon dat de prijzen zullen stijgen. Dit is inderdaad de realiteit die we momenteel ervaren als gevolg van tekorten en verstoringen in toeleveringsketens die de levertijden van nieuwe auto’s zeer sterk hebben verlengd. Aanvankelijk profiteerde de tweedehandsmarkt nog van de haperingen op de nieuwmarkt, maar intussen hebben de constructeurs hun gamma’s herschikt, zodat ook de prijzen zijn gestegen.

De krant La Dernière heure voerde een enquête uit naar de evolutie van de prijzen van nieuwe wagens. En de tariefverhogingen zijn aanzienlijk, variërend van een paar honderd tot enkele duizenden euro, naargelang het model. En dit geldt zowel voor kleine auto’s als voor grote auto’s, van algemene merken tot luxemerken. Zo is de prijs van een Renault Twingo met 800 euro gestegen, een Peugeot 208 met 900 euro en een Mercedes A-Klasse met maar liefst 3.505 euro. En je moet ook rekening houden met de prijzen van opties die eveneens aanzwellen.

Advertentie – lees hieronder verder

Terugvallen op basismodellen

Aangezien de kopers aanhoudend werden gedwongen om hun aankoop uit te stellen vanwege de schaarste of onbeschikbaarheid van bepaalde modellen, worden ze ook geconfronteerd met prijsstijgingen, wat sommigen dwingt om hun bestelling te herzien en te opteren voor een goedkoper, minder comfortabel dus lager gepositioneerd model.

Deze situatie is het gevolg van een groot onevenwicht tussen vraag en aanbod. De tekorten aan halfgeleiders, vooral die nodig zijn voor de uitrusting, verhinderen immers vaak de assemblage ervan. En wanneer ze beschikbaar zijn, moet er een hoge prijs voor betaald worden vanwege de zeer hoge vraag. En daar komt dan nog de explosie van de prijzen van grondstoffen bij, zoals staal of aluminium bijvoorbeeld (chassis, koetswerk, enz.)

Febiac wijst erop dat ook andere factoren deze trend versterken: het tekort aan bekabeling, maar ook de stijging van de energieprijzen die de productie en het transport van een auto duurder maken.

Niet de schuld van de constructeurs?

La raréfaction des voitures neuves fait monter les prix.

FEBIAC beweert dat de prijsstijging niet de schuld is van de constructeurs zelf. Zij zouden dus niet profiteren van deze langere levertijden, evenmin als de dealers. Integendeel, er zou alles aan gedaan worden om de processen te versnellen en de levering van nieuwe auto’s zo snel mogelijk te doen verlopen. Het basisbedrijfsmodel blijft dus behouden en dat voorziet in een bepaald productieniveau voor elke auto.

Komt er ooit een einde aan deze tunnel?

Volgens specialisten is het onmogelijk om dit vandaag te voorspellen. Tot enkele maanden geleden werd het einde van de halfgeleidercrisis (een acuut tekort aan microchips) ingeschat voor juni 2022, maar intussen is er veel veranderd. De crisis in Oekraïne gooide roet in het eten, net als de heropleving van Covid in China.

Nooit eerder waren de markten zo onzeker. Het zal dus nog minstens enkele maanden duren om hopelijk weer een normale toestand te bereiken. En in het slechtste geval een paar jaar

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie