De markt voor tweedehandsauto’s flakkert weer op. In juli 2023 werden 57.594 tweedehandsauto’s ingeschreven, 16,6 procent meer dan in juli 2022 (49.594 stuks). Dat neemt niet weg dat het cumulatieve cijfer sinds het begin van het jaar nog altijd negatief is (-4,4 procent). De jongste twee maanden is het herstel wel duidelijk ingezet en dit zou blijven duren. Bij de nieuwe auto’s is er sinds het begin van het jaar ook een grote stijging (+35 procent in de eerste zeven maanden van het jaar).
Omdat de tweedehandsmarkt geleidelijk aan weer aan belang wint (met 406.564 verhandelde occasies tegenover 299.144 nieuwe auto’s), zouden de prijzen de komende maanden ook moeten dalen. Dit is te danken aan het grotere aanbod dan vroeger. Het aanbod profiteert van de vlottere leveringen van nieuwe auto’s, goed om de voorraad van tweedehandswagens aan te vullen.
Meer plug-inhybrides?
Bovendien wordt verwacht dat de markt voor tweedehandsauto’s grondig evolueert. Dat komt vooral omdat wagenparken geleidelijk overstappen op een 100 procent elektrische oplossing, aangezien de fiscaliteit voor plug-inhybrides nu minder gunstig is. Kopers van een tweedehandswagen zullen steeds meer keuze hebben uit PHEV’s. En als er genoeg in voorraad zijn, mag je ook aantrekkelijke prijzen verwachten voor deze auto’s, die nieuw toch altijd duur zijn geweest.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze situatie komt precies op het juiste moment, aangezien steeds meer Belgen geïnteresseerd zijn in plug-inhybrides, vooral wie beschikt over zonnepanelen en zijn zelfopgewekte elektriciteit kan opslaan in de batterij van zijn auto. In Vlaanderen is dat interessant voor eigenaars van zonnepanelen met digitale meter (door het einde van de terugdraaiende teller), terwijl in Wallonië de digitale meter vanaf 2024 de norm wordt voor alle nieuwe installaties van zonnepanelen.
Elektrisch? Eerder symbolisch
De belangstelling voor elektrificatie blijft groeien. Volgens sectorfederatie Traxio vertegenwoordigen alle soorten hybrides nu 8 procent van de verkoop van tweedehandsauto’s, tegenover 53,4 procent benzinewagens en 36,6 procent dieselwagens, een brandstof die duidelijk daalt. Maar niet in Wallonië, waar de zelfontbrander nog altijd op gelijke voet staat met de benzinemotor (elk 47 procent). In Vlaanderen en Brussel is het dieselaandeel gedaald tot 30 procent.
Natuurlijk zijn 100 procent elektrische auto’s nog zeldzaam. Ze vertegenwoordigen minder dan 2 procent van de tweedehandsverkoop. Dat komt omdat het aanbod beperkt is, de prijzen hoog blijven en bepaalde kopers bang zijn voor een verouderend batterijpakket. Traxio wijst erop dat er aantrekkelijke kredieten aangeboden worden, maar dat particulieren nog altijd terughoudend zijn.
Wallonië houdt van tweedehandswagens
De cijfers tonen ook aan dat tweedehandswagens bijzonder populair zijn in Wallonië, waar 94,1 procent v an de tweedehandswagens door een particulier gekocht wordt, tegenover gemiddeld 86 procent in België. Dit valt ook te verklaren door de leasingwagens, die vooral ingeschreven worden in Vlaanderen en Brussel. Er zijn weinig leasingbedrijven in Wallonië gevestigd. In Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigen dee bedrijfswagens respectievelijk 86,4 procent en 73 procent van de nieuwe wagens, tegenover 27,9 procent in Wallonië. Het dichtbevolkte Vlaanderen koopt in absolute cijfers wel meer tweedehandsauto’s (221.588 in de eerste zeven maanden), maar Wallonië zit daar niet ver achter (149.905 auto’s). In de verkoop van nieuwe auto’s is er een groot onevenwicht in het zuiden van het land (slechts 63.196 exemplaren in Wallonië tussen januari en juli).
In ieder geval bevestigt Traxio de trend om langer te blijven rijden met een auto. En bedrijfswagens veranderen daar niets aan. De Belg behoudt zijn auto vandaag ongeveer 11 jaar, tegenover 7 jaar nog niet zo lang geleden. Dat blijkt ook uit de inschrijvingen van tweedehandswagens, met een mediaanleeftijd (in de maand juli) van 7 jaar en 11 maanden, wat niet echt jong is. 30 procent van de inschrijvingen betreft auto’s van minder dan 5 jaar en 40 procent ouder dan 10 jaar. 8 procent van de verkochte occasies was ouder dan 20 jaar. Wellicht spelen de hoge prijzen een rol in deze verouderingstrend. Als de prijzen de komende weken en maanden een beetje dalen, kiezen kopers misschien weer vaker voor een jongere auto. Dat valt nog te bezien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be