De Nederlandse website Autoblog dook in de cijfers van DataForce en kwam tot de vaststelling dan de verkoopcijfers van zowel de Ford Focus als de VW Golf dramatisch zijn in vergelijking met vroeger. Uiteraard heeft het aanslepende tekort aan halfgeleiders daar mee te maken, en er wordt ook gewezen naar de oorlog in Oekraïne – zoals voor zowat alle producten tegenwoordig… – maar blijkbaar is er meer aan de hand.
Enerzijds is er de vraag naar zulke modellen. Tegenwoordig wil iedereen een SUV, wat natuurlijk in het nadeel speelt van traditionele hatchbacks en andere breaks. Anderzijds is er het aanstormende verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor, wat fabrikanten ertoe heeft geleid om nieuwe reeksen en bijhorende modelnamen te gaan ontwikkelen, met als beste voorbeelden de VW ID-reeks, de BMW i-serie en de Mercedes EQ-gamma.
Serieus in de min
In mei van dit jaar werden er in gans Europa naar verluidt 28,3% minder Focussen verkocht. Akkoord, de cijfers kleuren rood voor de volledige sector, al zou het volgens Automotive News Europe dus ook effectief de vraag naar specifiek de Focus zijn die daalt. Ford beseft dit en heeft een streep getrokken door de geplande investeringen in de ‘Focus’-fabriek in Saarlouis (Duitsland). Het budget dat daarvoor werd uitgetrokken, gaat nu de ontwikkelingen van nieuwe EV’s, meer bepaald in Keulen en Craiova (Roemenië). Er wordt gesproken van om en bij 2 miljard euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Kijken we naar de Golf, dan zien we ook daar een forse daling van de verkoop (-25,3%). Opvallend, want de Golf was lang de best verkopende auto op het Oude Continent, een titel die hij heeft moeten afstaan aan de kleinere – en goedkopere – Peugeot 208, gevolgd door de Dacia Sandero (62.272). De Golf is trouwens niet de enige uit zijn groep die minder aantrekt. Ook anders immens populaire modellen zoals de Skoda Octavia, de Seat Leon en de Audi A3 doen het alsmaar minder goed.
De vraag rest nu wat de fabrikanten van plan zijn. We hebben al gemeld dat verschillende constructeurs hun goedkoopste aanbod zullen schrappen (Mercedes, Audi, Jaguar…) omdat er meer winst te halen valt uit dure wagens, alsook dat de electrificatie van het wagenpark (fors) zal worden doorgerekend aan de consument, wat zelfs de prijs van modale stadswagens de hoogte in zal doen schieten. Daarmee rekening houdend, kan het zijn dat de middenmoot wordt weggenomen en dat er enkel ‘kleintjes’ en ‘groten’ zullen overblijven. Een beetje wat er gebeurt in onze maatschappij, met andere woorden: de kloof tussen arm en rijk wordt alsmaar groter…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be