Auto onderhouden

2.000 klanten dienen klacht in tegen Renault

In Frankrijk hebben bijna 2.000 klanten van Renault strafrechtelijke klachten ingediend over problemen met motoren die tussen 2012 en 2016 zijn geproduceerd. Hoe zit de vork in de steel?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 jun. 2023 | Leestijd: 3 min

Op maandag 5 juni hebben bijna 2.000 klanten die voertuigen van onder andere Renault hebben gekocht een strafklacht ingediend in Frankrijk. Dit betekent niet dat het effectief tot een proces komt, maar het is wel degelijk mogelijk dat de fabrikant zal worden vervolgd voor mechanische defecten na een onderzoek van het parket.

Volgens Reuters kunnen veel andere eigenaren van modellen van Renault, Dacia en Nissan zich ook aansluiten bij de zaak, die betrekking heeft op de 1,2-litermotor die volop binnen de groep wordt gedeeld.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens de krant Le Parisien is er sprake van de volgende aanklachten: zware misleiding, dubieuze handelspraktijken, fraude en het in gevaar brengen van het leven van anderen. Een (te?) brede aanval…

Problematische motor?

De stroom aan klachten komen voort uit het feit dat Renault een probleem zou hebben ontdekt met zijn 1,2-liter benzinemotor die tussen 2012 en 2016 is geproduceerd en geen terugroepactie heeft georganiseerd om het euvel te verhelpen – we spreken over maar liefst 400.000 geproduceerde onderdelen.

De Franse constructeur heeft de feiten nooit ontkend en erkent dat het blok in kwestie te veel olie verbruikt en dat 133.050 voertuigen in Frankrijk mogelijk getroffen waren. Dat gezegd hebbende, heeft de fabrikant altijd benadrukt dat er geen veiligheidsrisico was en dat het altijd technische hulp en financiële steun heeft geboden aan de betrokken klanten. Deze steun is nog steeds beschikbaar: “De Renault Groep is nooit gestopt en blijft de verzoeken die zij ontvangt te onderzoeken”, aldus de woordvoerder.

Nissan, dat dezelfde mechaniek gebruikt, stuurde een gelijkaardige boodschap de wereld in en verzekerde dat “alle klanten die geconfronteerd worden met vreemde motorgeluiden, ontstekingsproblemen, een te laag vermogen of een overmatig olieverbruik worden ondersteund binnen het kader van ons garantie– en klantenassistentiebeleid”.

De groep begrijpt de redenen voor deze aanval overigens niet. Wellicht hadden de klagers een massale terugroepactie verwacht die transparant en collectief was (in plaats van per geval te werk te gaan). Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon