Enkele jaren geleden heeft Europa autofabrikanten verplicht om roetfilters te gebruiken om de vervuiling te verminderen door schadelijke stoffen die in de longen en andere organen terechtkomen. Voor dieselmodellen werd deze wetgeving van kracht in 2011, terwijl dit voor benzineauto’s pas in 2018 gebeurde. Jazeker, benzinemotoren produceren ook fijne deeltjes.
Maar het is niet ongewoon dat de roetfilter problemen veroorzaakt. Hij bevindt zich in de uitlaatlijn en kan verstopt geraken door roetafzetting. Dit probleem doet zich vooral voor wanneer de verbrandingstemperatuur – dat wil zeggen de regeneratie van de filter die de afzetting op gezette tijden verbrandt door de verbrandingstemperatuur te verhogen – niet wordt bereikt, wat typisch is voor bestuurders die korte afstanden rijden of die voornamelijk in de stad rijden en niet meer dan 3.000 t/min overschrijden. Om de regeneratie te laten plaatsvinden, moet de motor over het algemeen gedurende tien minuten draaien aan 3.000 tot 4.000 t/min. Dit is steeds minder het geval met de langere versnellingen die nu worden gebruikt, net om het toerental te verlagen en het brandstofverbruik te beperken.
Welke symptomen?
Er zijn verschillende symptomen die wijzen op verstopping van de roetfilter: verlies van vermogen, verminderde prestaties, stationair draaien van de motor of overmatige uitlaatgassen. Over het algemeen gaat er een waarschuwingslampje branden op het dashboard, maar dat is niet altijd het geval.
Advertentie – lees hieronder verder
Als je dergelijke symptomen ervaart, probeer dan voldoende lang op de snelweg te rijden zodat de regeneratie en reiniging kunnen plaatsvinden. Als dat niet lukt, moet je naar de garage gaan voor een diagnose door een specialist. Alleen met gespecialiseerde apparatuur kan bepaald worden of de filter eenvoudigweg verstopt is en kan worden gereinigd, of dat er een dieper probleem is en vervanging nodig is. In elk geval, blijf niet rijden met een verstopte filter, omdat dit het brandstofverbruik kan verhogen en zelfs motorschade veroorzaken omdat de uitlaatgassen niet correct worden afgevoerd. Daarom is regelmatig onderhoud in de garage de beste manier om onaangename verrassingen te voorkomen, omdat het voertuig wordt gecontroleerd met de nodige aandacht voor de staat van de filter. Ter herinnering, een roetfilter kost tussen 300 en 1.200 euro, afhankelijk van het model. En dit is exclusief arbeidskosten.
Foto’s: Volkswagen Australia
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be