Het vermogen van een verbrandingsmotor. Het is een onderwerp waarover veel automobilisten kunnen blijven discussiëren. Er zijn mensen die het zich kunnen veroorloven om een auto met een grote motor te kopen (en er de belasting voor op te hoesten). En er zijn er die dat niet kunnen en daarom op zoek gaan naar alternatieve oplossingen. Sommigen schakelen een specialist in voor het herprogrammeren van het elektronische managementsysteem, terwijl anderen het luchtfilter en de injectoren vervangen of zelfs het uitlaatsysteem aanpassen om de tegendruk te verlagen. De mogelijkheden zijn talrijk. Vaak zijn ze ook te combineren.
In werkelijkheid heb je al deze trucjes niet nodig om het vermogen van een verbrandingsmotor op te drijven. In feite is er een zeer eenvoudig kunstje voor meer vermogen: gewoon de hoeveelheid olie aanpassen die door de motor wordt gebruikt.
Beproefde methode
Het is niet algemeen bekend, maar de hoeveelheid gebruikte olie heeft een grote invloed op het motorvermogen. Dat heeft YouTuber Lake Speed Jr. zojuist aangetoond op zijn kanaal The Motor Oil Geek. Hij voerde een test op ware grootte uit op een testbank voor motoren om exact uit te zoeken hoeveel vermogen kan worden beïnvloed door de hoeveelheid olie in het carter.
Advertentie – lees hieronder verder
De test kreeg zelfs een wetenschappelijke dimensie, omdat Lake Speed Jr. De handen in elkaar sloeg met een professor van de EFI University, Ben Strader. Concreet gebruikte het team een Chevrolet LS V8 – in de VS doen ze de dingen nooit half. De test begon met slechts 5 liter olie in het carter, een hoeveelheid die nauwelijks voldoende was om smering te garanderen. Met deze hoeveelheid werd het vermogen van de motor tot aan de begrenzer gemeten op 649 pk, maar de test bleek gevaarlijk vanwege de te lage oliedruk. Logisch, want de hoeveelheid volstond niet.
Twee liter of vier meer
Met twee liter olie extra bleek de druk goed, maar het vermogen daalde naar 630 pk. Geen enorm verschil, maar wel een waarneembaar verlies. Tot slot voegde het team in het derde scenario weer twee liter toe, deze keer voor een perfecte smering, maar tot hun verbazing daalde het vermogen tot 589 pk ofwel 60 pk minder dan in het begin.
In werkelijkheid wordt deze techniek al jaren gebruikt in de racerij. Want monteurs weten heel goed dat de aanbevolen hoeveelheid olie vooral een veilig werkende mechaniek oplevert. Maar als je een paar pk’s wilt scharrelen, dan kan dat snelsnel via een lager olievolume. Natuurlijk moet de redelijkheid de bovenhand nemen en de juiste balans worden gezocht, want het risico voor de mechaniek vergroot, vooral als je het voertuig gebruikt onder veeleisende omstandigheden waarbij het risico bestaat dat er door verschuiving van het olievolume smeringproblemen ontstaan (bijvoorbeeld op een racecircuit). Oké, wie durft?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be