Omdat elektrische auto’s nog niet voor iedereen haalbaar zijn, tanken de meeste automobilisten nog altijd brandstof en dat zal nog wel enkele jaren zo blijven. Natuurlijk is dit een repetitieve handeling die, laten we eerlijk zijn, op soms automatische piloot en zonder nadenken wordt uitgevoerd.
Een fout is dan snel gebeurd. Bijvoorbeeld als je aan een andere pomp tankt dan gebruikelijk. Omdat je nog maar net een nieuwe auto hebt of met een huurauto op vakantie bent. Of omdat je gewoon even niet goed oplet. Maar wat doe je als je je van brandstof vergist hebt?
Diesel tanken in benzinemotor
Experten van de Karel de Grote Hogeschool vertellen aan HLN dat er eerst en vooral een verschil is tussen fouten met een benzine- of een dieselwagen. Als je bijvoorbeeld een benzinewagen vol diesel tankt, moet je zo snel mogelijk stoppen zodra je het beseft. De auto zal wel starten, maar de motor zal sputteren en hevig beginnen te roken.
De beste optie is om niet te rijden en de benzinetank te laten legen, net als de brandstofleidingen. En dat is nog niet alles. Idealiter moet het systeem ook gespoeld worden, omdat diesel een vettige, kleverige brandstof is. Je moet ook de motorolie verversen en eventuele bougies vervangen die door de diesel zijn doorgebrand. Tip: de volgende keer dat je tankt – met benzine deze keer – is het aan te raden om een reinigingsadditief te gebruiken, dat de laatste dieselresten verwijdert.
Advertentie – lees hieronder verder
De schade aan de motor varieert afhankelijk van de vraag of de motor meer of minder geavanceerd is. Een atmosferische motor van tien jaar geleden zal bijvoorbeeld beter standhouden dan een recentere drukgevoede motor die uitgerust is met de nieuwste technologie. Wel moeten we opmerken dat deze fout nauwelijks voorkomt. Hoe dat komt? Simpelweg omdat de diameters van het vulpistool en de vulopening het niet meer toelaten: het vulpistool past er niet meer in.
Benzine tanken in dieselmotor
De omgekeerde fout komt echter vaker voor. En is problematischer. Als je benzine in een dieselmotor doet, mag je die daarna zeker niet starten. Diesel is namelijk een smeermiddel en benzine absoluut niet. Benzine is, een beetje zoals gas, een veel ‘drogere’ brandstof. Zodra de automobilist de fout beseft, moet hij om zijn motor te redden een depanneur bellen die de auto naar de garage sleept om de dieseltank te legen. Als de auto daarentegen gestart wordt en de motor draait, is de schade onherstelbaar en wordt de motor gesloopt. Met de huidige technologie kan dit snel oplopen tot een rekening van enkele duizenden euro’s, afhankelijk van de motor in kwestie (drie, vier of zes cilinders). In zeer korte tijd worden de zuigers en cilinderwanden – het motorblok dus – aangetast.
Andere fouten
Er gebeuren ook andere ‘fouten’. Gebruik je super 98 in plaats van super 95 of omgekeerd? Dit heeft geen invloed, simpelweg omdat het louter om een verschil in octaangehalte gaat. Super 98 wordt gebruikt in motoren met hoge prestaties, waar na intensief gebruik nog hete plekken overblijven. Super 98 voorkomt gewoon zelfontbranding, meer niet. De mengsels hebben geen invloed, behalve in zeer speciale gevallen.
Je moet wel aandacht besteden aan het ethanolgehalte voor voertuigen die lange tijd stilstaan, zoals motorfietsen of oldtimers. Een hoger gehalte (E10 in plaats van E5, bijvoorbeeld) verhoogt de opname van vocht, wat schadelijk is voor motoren en leidingen.
Andere additieven
De huidige dieselmotoren worden gereinigd door DeNOx-katalysatoren met AdBlue-injectie, die ook regelmatig bijgevuld moeten worden. Het is onwaarschijnlijk dat er een fout wordt gemaakt door bijvoorbeeld benzine in deze specifieke tank te doen. Als dit zou gebeuren, zou dit tot grote herstellingen leiden.
In het algemeen is het raadzaam om, als er een fout gemaakt is, meteen naar de garage te gaan en het brandstofsysteem te laten controleren en reinigen. Het is geen geheim dat reparaties meestal duur zijn. Volgens informatie die HLN bij specialisten heeft ingewonnen, kost het vervangen van een brandstoffilter, maar ook de brandstofpomp of -leidingen, al snel meer dan 1.000 euro. En dan tellen we de injectoren nog niet mee, waarvan de prijs per stuk (afhankelijk van het aantal cilinders) kan oplopen tot enkele honderden euro’s, afhankelijk van de gebruikte technologie.
Leidingen laten reinigen kost ongeveer 300 euro, een olieverversing en filtervervanging tussen de 100 en 200 euro, terwijl een diagnose al snel 150 euro kan kosten. Als het niet om kwetsbare onderdelen gaat. Kortom, je laat je beter niet afleiden tijdens het tanken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be