Is het mogelijk dat we ooit auto’s zullen kopen die nooit meer voor een onderhoudsbeurt naar de garage moeten – behalve voor het vervangen van banden? Dat is in elk geval duidelijk de ambitie van Tesla. Het Amerikaanse medium Elektrek ontdekte namelijk een bijzondere vacature op de website van de fabrikant: een senior manager verantwoordelijk voor het “Zero Service”-project.
Tesla beheert zijn keten 100% – van directe verkoop tot onderhoud – en wil deze nu nog eenvoudiger maken, zowel voor de gebruikers als voor de eigen bedrijfsvoering. Auto’s die geen onderhoud vereisen, betekenen immers ook minder technici die het merk moet betalen. Maar Tesla doet al het absolute minimum aan regelmatig onderhoud: de luchtfilter wordt elke 2 tot 3 jaar vervangen, de remvloeistof wordt elke 2 jaar gecontroleerd, de HEPA-filter wordt elke 3 jaar vervangen, de airconditionning wordt elke 3 tot 6 jaar onderhouden, en de remklauwen moeten elke 12 maanden en 20.000 km worden schoongemaakt en gesmeerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Helemaal geen onderhoud meer?
De functiebeschrijving is meer dan duidelijk: “Bij Tesla geloven we dat het beste onderhoud geen onderhoud is! We zijn op zoek naar een zeer gemotiveerde senior manager om ons Service Operations-team te versterken en deze te leiden bij het identificeren en elimineren van de redenen waarom onze auto’s onderhoud nodig hebben.” Er bestaat dus geen twijfel over de intentie.
Elon Musk had dit idee van “Zero Service” al aangesneden in 2023, tijdens een toespraak waarin hij toegaf dat het onderhoud van de huidige auto’s de kans waren om grote hoeveelheden informatie te verzamelen om het ontwerp te verbeteren en onderhoudsbehoeften te proberen verminderen. Heeft Tesla alle informatie kunnen verzamelen om het onderhoud van zijn auto’s volledig af te schaffen?
Foto: Teslarati
Tegen de stroom in
Dit bedrijfsmodel is natuurlijk het tegenovergestelde van wat merken momenteel doen. Alle autofabrikanten halen namelijk na de verkoop van een voertuig enorme winsten uit de onderhoud ervan. Maar volgens Tesla is dit niet de juiste manier van denken, en gaat technologische innovatie voor.
Tesla heeft al een zekere voorsprong genomen in het beheer van zijn voertuigen, voornamelijk dankzij de OTA (Over The Air) voor het oplossen van elektronische problemen of updates.
Het valt nog te zien of dit project zal lukken en… of klanten dit zullen apprecieren. Want hoewel de afwezigheid van onderhoud de druk op de gebruiker lijkt te verlichten, mag men niet vergeten dat het beheer van reparatieverzoeken, die onvermijdelijk op een bepaald moment zullen moeten plaatsvinden, het leven van de klanten moeilijker zou kunnen maken. Het gebrek aan persoonlijk contact en expertise zou sommige klanten ook boos kunnen maken. Het is afwachten hoe ver Tesla hierin zal gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be