Autotests

TEST Hyundai i30 Fastback N: baby-AMG!

Gedipt in dezelfde ‘N’ saus als de hatchback, ziet de i30 Fastback N er bijna uit als een AMG coupé! Bovendien komen zelfs bepaalde van zijn karaktertrekken overeen met die van zo’n veel duurdere Duitser…

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 24 jan. 2019 | Leestijd: 3 min

Die aflopende poep, hoge billen, platte achterlichten en de kleine zwarte spoiler die voor de juiste dosis context zorgen: je kan moeilijk ontkennen dat Hyundai zich van zijn meest Duitse kant heeft laten zien bij het ontwerpen van deze i30 Fastback N. Da’s een compliment, voor alle duidelijkheid! Bovenal omdat deze Koreaan présence heeft, én temperament… Al is daar jammer genoeg maar weinig van te merken als je zijn interieurinrichting bekijkt. Die is te somber vinden wij, of toch zeker voor zo’n ‘enthousiaste’ auto.

N

Advertentie – lees hieronder verder

Zéér tevreden!

Net als in de i30 N hatckback zit er een verstevigingsstang in de koffer. Da’s slechts een zichtbaar teken aan de wand dat deze Fastback fors onder handen werd genomen door de ingenieurs van de steeds beruchter wordende N-afdeling van het merk. Hij heeft zelfs een rijmodus die doodgewoon ‘N’ heet. Schakel deze in en de i30 stelt zich in zijn meest extreme versie aan je voor.

wheels

Onberispelijk is deze Hyundai, zowel qua evenwicht op kronkelige baantjes als wat zijn remkracht betreft. Zijn achterkant houdt er zelfs van om af en toe licht uit te breken, wat de funfactor alleen maar groter maakt. En dat voor een voorwielaandrijver!

i30 N

Let wel: wie dit laatste wil laten gebeuren, moet de i30 N richting de grenzen van het toelaatbare duwen. Gelukkig is de voortrein de beresterke, 275 pk afleverende 2-liter geweldig meester en dit mede dankzij de zeer grippende Pirelli P-Zero banden die als standaard onder dit hete scheurijzer worden gemonteerd. Onze eerste vermoedens werden dan ook snel bevestigd op circuit, waar deze Koreaan zich als een waardige “baby-AMG” heeft ontpopt.

Conclusie

Deze i30 Fastback N is even indrukwekkend als de i30 N waarmee hij zowat alles behalve het koetswerk deelt. De moeilijkste keuze? Kiezen tussen beide, wetende dat de nieuwere Fastback € 1.950 duurder is.

i30 N Fastback

De Hyundai i30 N Fastback in cijfers

Motor: 4 cilinders, benzine, turbo, 1.998cc; 275 pk bij 6.000 tpm; 353Nm 1.450 bij 4.700 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.445/1.795/1.419

Leeggewicht (kg): 2.205

koffervolume (l): 436

Tankinhoud (l): 50

0 tot 100 km/u (sec.) : 6.4

Prijs: € 37.499 BTW incl.

Vermogen: 275 pk

Maximumsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 8,2 l/100 km

CO2: 188 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Efficiënt rijgedrag, efficiënte motor
  • Temperamentvol
  • Sensationeel
  • Stijve koets
  • Knappe verschijning
  • Best praktisch

Minpunten

  • Interieur iets te saai
  • Moeilijke keuze tussen hatchback en Fastback

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon