Autotests

TEST Cupra Formentor VZ5: de sportiefste SUV?

Als het sportieve zustermerk van Seat een speciale versie van de Formentor bedenkt met de vijfcilindermotor van de Audi RS 3, dan moet het resultaat wel pittig zijn.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 31/12/2022 | Leestijd: 3 min

Toen Cupra de Formentor in 2020 op de markt bracht, liet deze auto met veelbelovende look de liefhebbers wat op hun honger zitten. Er ontbrak immers een topmotorisatie om de ambities van dit jonge, sportieve en chique merk echt waar te maken. Die leemte is intussen gevuld dankzij de komst van de exclusieve VZ5. Voor die laatste volstond het om in het onderdelenmagazijn van de Volkswagen-groep te duiken. Voor de transmissie werd het 4Motion-systeem van de snelle Golf R gekozen wegens zijn bewezen doeltreffendheid. De keuze van de krachtbron wekt echter meer verbazing aangezien Cupra opteerde voor de vijfcilinder turbobenzine van … de Audi RS3!

moteur-cupra-vz5

Advertentie – lees hieronder verder

Met een cilinderinhoud van 2,5 liter ontwikkelt die 390 pk (of 10 pk minder dan zijn neef met de vier ringen) en 480 Nm. Gekoppeld aan een DSG-zevenversnellingsbak stuwt hij de Formentor van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden en haalt hij een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Uiteraard werden de remmen aangepast. De SUV kreeg vooraan schijven van 375 mm (310 mm achteraan) en remklauwen met zes zuigers. Hij staat op 20-duimsvelgen.

CUPRA-Formentor-VZ5-arriere

Batmobile

De basisversie ziet er al sportief uit en hier wordt de lijn van de Formentor aangevuld met elementen die de sportiviteit nog versterken. Wat denk je bijvoorbeeld van de matzwarte lak zoals op onze testwagen, waarmee de Formentor lijkt op een Batmobile?

Onderscheidend zijn de talrijke koperen accenten die typisch zijn voor Cupra en de auto een unieke look geven. Het interieur volgt dezelfde stijl, met sterk omhullende kuipzetels voorin, een dashboard met opvallend design met koperen accenten en een algemene premiumuitstraling.

habitacle-cupra-formentor

Net als de andere recente wagens van de Volkswagen-groep ontkomt de Formentor niet aan de overdreven digitalisering van de bedieningselementen. Niet intuïtief en evenmin aangenaam. Voor de rest voldoet de ruimte zowel voorin als achterin en valt de koffer met een inhoud van 420 liter binnen de norm.

De goede oude tijd

Na een druk op de startknop onderaan het stuurwiel ontwaakt de vijfcilinder met een eerder onopvallend geluid. Het volstaat echter om boven de 2.500 tr/min te gaan om de typische klank te horen die ons terugbrengt naar de jaren tachtig, het tijdperk waarin de Audi Quattro de rallywereld domineerde.

CUPRA-Formentor-VZ5-echappements

De turbo blaast fors en de toerentalstijgingen zijn indrukwekkend. De versnellingen volgen elkaar op en de snelheidsmeter schiet omhoog. Het gaat hard, zeer hard zelfs. Gelukkig remt de VZ5 ook heel goed, dat wekt vertrouwen. Het is echter vooral het chassis dat ons verbaast. De Formentor kleeft echt aan de weg: hoewel je in een SUV zit, beweegt het koetswerk bijna niet. Het kan ook heel speels zijn wanneer je kiest voor een aangepaste rijmodus: met de Drift-modus kun je gerust driften, vol gas. Eigenlijk is deze functie nutteloos, maar wel heel leuk.

Cupra-VZ5-drift

Niet zo beschaafd

Opvallend aan de VZ5 is het levendige karakter van zijn mechaniek met bijzondere architectuur. De turbo werkt eerder volgens het aan/uit-principe, wat de soepelheid niet bevordert. Koud komt de vijfcilinder niet boven circa 4.200 tr/min: de toerentalbegrenzing verdwijnt pas als de motor warm is. Het verschil tussen deze twee fases is erg voelbaar. Hoewel het schakelen in het begin aarzelend verloopt, gaat het extreem snel wanneer de vloeistoffen hun bedrijfstemperatuur hebben bereikt.

Conclusie

De vijfcilindermotor heeft zijn verdiensten en dwingt respect af, net als de krachtige motoren van vroeger. Deze buitengewone mechaniek is wel dorstig, want ons testverbruik draaide rond 12 l/100 km, terwijl we rustig reden. In ‘aanvalsmodus’ stijgt het gemakkelijk boven 16 l/100 km of zelfs meer. Om te besparen, moet je dus elders zijn…

De Cupra Formentor VZ5 in cijfers

Gemiddeld WLTP-verbruik: 8,2 l/100 km

CO2: 212 g/km

Prijs: 67.250 euro

BIV: Vlaanderen: 4305,42€, Wallonië en Brussel: 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 770,23€, Wallonië en Brussel: 708,71€

Ecomalus Wallonië: 700€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Batmobile-look
  • Fantastisch ondersnel
  • Ontzettend snel

Minpunten

  • Hoog verbruik
  • Te digitaal
  • Turbo met aan/uit-principe

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie