TEST Honda CR-V: nieuwe ambities

Voor zijn zesde generatie haalt de Honda CR-V alles uit de kast om in de smaak te vallen: een opvallende stijl, een hybride en een plug-inhybride.

Gepubliceerd op 29 september 2023
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Honda CR-V: nieuwe ambities

De eerste Honda CR-V kwam in 1995 op de Europese markt. Deze SUV, vooral een gezinswagen, kende sindsdien een relatief discrete carrière. Voor de zesde generatie heeft Honda, dat onlangs besloot om op het oude continent alleen nog maar geëlektrificeerde auto’s te verkopen, gekozen voor een tot nu toe ongekende technische oplossing: een plug-inhybride.

Als instapmodel biedt de Japanse fabrikant ook de CR-V e:HEV aan, een zelfopladende hybrideversie.

446703_2023_Honda_CR-V

De nieuwe CR-V groeit in de lengte (4,71 m in totaal) en breedte, maar verliest hoogte. De nieuwe CR-V oogt dynamischer en eleganter dan de vorige generatie, vooral dankzij de grotere grille en de spitse koplampen. Aan de achterkant lijkt de CR-V op een Volvo XC60, met grote rechthoekige lichtblokken. Zonder erg origineel te zijn, heeft de Honda veel persoonlijkheid gekregen, iets wat in het verleden toch wat ontbrak.

446630_2023_Honda_CR-V

Advertentie – lees hieronder verder

Déjà vu

Honda heeft altijd veel aandacht besteed aan de ergonomie en de nieuwe CR-V vormt daarop geen uitzondering. Het dashboard ziet er vertrouwd uit en lijkt sterk op dat van de Civic en de recente ZR-V. Je vindt hier een centraal scherm van 9 duim, een grote horizontale lijn die het dashboard in twee deelt en ventilatieroosters verborgen in de vorm van een honingraat. De meeste bedieningselementen blijven fysiek en vallen goed in de hand.

446635_2023_Honda_CR-V

Het instrumentenpaneel is een uitstekend leesbaar scherm van 9 duim. Dankzij een 4 cm langere wielbasis is er meer binnenruimte dan vroeger en achterin zul je je bijzonder comfortabel voelen dankzij een verschuifbare bank waarvan de rugleuning in maar liefst zestien verschillende standen kan worden ingesteld.

Een van de sterke punten van de CR-V is de grote kofferruimte, met een inhoud van 617 liter in de plug-inhybride en 587 liter in de hybride. De batterij ligt onder de koffervloer zodat je heel wat bagage kunt meenemen. Wanneer je zware voorwerpen moete laden, is de toegankelijkheid ideaal omdat er geen laaddrempel is.

446641_2023_Honda_CR-V

Stil

Of het nu de hybride of plug-inhybride is, de Honda CR-V heeft een tweeliter viercilinder benzinemotor die 145 pk produceert en draait volgens de Atkinson-cyclus. Die werkt als een generator die een elektrische aandrijving in de versnellingsbak voedt. Het systeemvermogen bedraagt 184 pk.

De e:HEV (verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving) heeft een batterijcapaciteit van 1,4 kWh, tegenover 17,7 kWh voor de e:PHEV. De e:PHEV heeft een rijbereik van 81 km in de 100 procent elektrische modus. Hij kan opgeladen worden met een maximaal vermogen van 6,8 kW, wat 2,5 uur duurt. Tijdens het rijden zijn beide varianten zo stil dat je je afvraagt of je niet in een elektrische auto zit. Je moet echt goed luisteren om de verbrandingsmotor even te horen draaien.

446645_2023_Honda_CR-V

De bediening is heel eenvoudig en het systeem werkt in verschillende modi, afhankelijk van de rijomstandigheden. De aandrijflijn reageert zeer soepel en vlot wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt (binnen de wettelijke limieten).

Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van ongeveer 6 liter/100 km. De e:PHEV, die iets meer koppel levert, noteerde iets meer dan 2 l/100 km over dezelfde afstand.

Conclusie

De nieuwe CR-V is een aangename auto om naar te kijken en te gebruiken, een uitstekende gezinswagen tegelijk praktisch en zuinig is. Tot slot is zijn enige nadeel de prijs, die ook gegroeid en nu meer naar het premiumsegment neigt. Met prijzen vanaf 48.150 euro voor de e:HEV en 63.400 voor de e:PHEV is hij niet goedkoop. Gelukkig is de uitrusting volledig.

446632_2023_Honda_CR-V

De Honda CR-V e:HEV in cijfers

Motor: 2.0, 184 pk en 325 Nm in gecombineerde modusAandrijving: voor- of vierwielaandrijving

Versnellingsbak: automaat

L/b/h (mm): 4.599 / 1.782 / 1.420

Leeggewicht (kg): 1.750-1.817

Koffervolume (l): 587-1651

0 tot 100 km/u (sec): 9

Topsnelheid: 194 km/u

WLTP-verbruik (l/100 km): 5,9

CO2: 134 g/km

Prijs: 48.150 euro

BIV: Vlaanderen: 53 euro, Wallonië en Brussel: 1.239 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 242,84 euro, Wallonië en Brussel: 446,03 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Aangename aandrijflijnen
  • Brandstofverbruik
  • Royale binnenruimte
  • Vlotte ergonomie
Cons
  • Prijs
  • Enkele mindere kunststoffen
  • Beperkte bagageruimte in hybride
  • Hoofdruimte achteraan (met panoramadak)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Honda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.