TEST Renault Clio E-Tech Hybrid: een nieuw gezicht

De Renault Clio heeft net een facelift gekregen. Op technisch vlak is hij hetzelfde gebleven, inclusief de E-Tech Hybrid-motor, die we op de Belgische wegen mochten uitproberen.

8 / 10
Gepubliceerd op 6 oktober 2023
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Renault Clio E-Tech Hybrid: een nieuw gezicht

De Clio is eerst en vooral een enorm succesverhaal voor Renault, met meer dan 16 miljoen geproduceerde auto’s sinds 1991. Het is dan ook een belangrijk model voor het merk, dat de huidige generatie 4 jaar geleden lanceerde.

Het was dus tijd om dit model een opfrisbeurt te geven, zonder klanten al te veel te doen schrikken. Hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt, is de verandering toch radicaal.

De Clio heeft het uiterlijk van de nieuwste modellen van het merk overgenomen, met twee nieuwe verticale lichtsignaturen in de vorm van een halve ruit, een groot radiatorrooster en het onlangs vernieuwde logo.

De bumpers ogen ook wat dynamischer en de achterlichten zijn nu transparant. De afmetingen van de Clio blijven ongewijzigd, met een lengte van 4,05 meter en een breedte van 1,98 meter.

De Clio is verkrijgbaar in 7 verschillende kleuren, maar de R.S. Line-afwerking is vervangen door de Esprit Alpine-versie, die al te zien is op de Austral en Espace.

Advertentie – lees hieronder verder

Nouvelle_Renault_Clio_E-Tech_full_hybrid_Esprit_Alpine-1

Weinig verandering binnenin

Aan de binnenkant verandert er echter veel minder. Renault claimt dat de gebruikte materialen van een hogere kwaliteit zijn dan voorheen en dat de Techno-afwerking gebruikmaakt van een duurzaam textiel dat voor 60% bestaat uit houtcellulosevezels.

Hoe dan ook, je hebt een kennersoog nodig om het spel van de 7 verschillen te spelen, maar het belangrijkste is dat het interieur nog steeds even uitnodigend is voor een auto van bescheiden afmetingen.

De echte noviteit komt met de Esprit Alpine-afwerking, met sportieve details in de Franse driekleur, wat de Clio een speciaal cachet geeft. Het is daarentegen jammer dat hij niet wordt geleverd met de nieuwste generatie van het Google-infotainmentsysteem, zoals wel het geval is bij de nieuwste modellen van het merk. Het digitale instrumentenpaneel van 7 duim is nu wel standaard.

Nouvelle_Renault_Clio_E-Tech_full_hybrid_Esprit_Alpine-5

Voor iedereen

Omdat de Clio een auto voor het grote publiek is, biedt Renault een ruime keuze aan benzine-, diesel- en zelfs LPG-motoren aan, een brandstof die alleen de Renault-groep nog op de markt aanbiedt.

Voor onze testrit kozen we de E-Tech Hybrid, die al enkele jaren te koop is. Het betreft een 1,6-liter benzinemotor van Nissan, gecombineerd met een elektromotor en een 2-versnellingsbak voor de elektromotor en een 4-versnellingsbak voor de verbrandingsmotor. Met de facelift heeft deze motor 5 kleine pk’s gewonnen en is nu goed voor 145 pk en 144 Nm. De prestaties zijn behoorlijk, met een 0-100 km/u-tijd van 9,9 seconden en een topsnelheid van ongeveer 180 km/u.

Nouvelle_Renault_Clio_E-Tech_full_hybrid_Esprit_Alpine-2

Laag brandstofverbruik

Tijdens onze testrit met de vorige Clio E-Tech Hybrid werden we overtuigd door de flexibiliteit van het hybride systeem, het gebruiksgemak en het matige brandstofverbruik. Met zijn 5 pk extra is de aandrijflijn van de Clio nauwelijks veranderd en zijn positieve punten zijn dezelfde gebleven, samen met zijn grootste zwakte. Ook al doet hij niet veel als je ontspannen rijdt, de verbrandingsmotor laat zich horen en geeft soms de indruk onnodig te knarsen als het volle vermogen van de motor wordt aangesproken. Aan de andere kant loopt de motor bijzonder soepel en is het mogelijk om een gemiddelde van 4,3 liter/100 km te halen binnen de snelheidslimieten.

Nouvelle_Renault_Clio_E-Tech_full_hybrid_Esprit_Alpine-4

Conclusie

De Clio E-Tech Hybrid was van meet af aan al een goede auto en de recente facelift heeft hem nog meer persoonlijkheid gegeven. Feit blijft dat hij met een prijs vanaf € 22.400 verre van goedkoop is voor de gewone sterveling.

Nouvelle_Renault_Clio_E-Tech_full_hybrid_Esprit_Alpine-3

Renault Clio E-Tech Hybrid in het kort

Motor: 1,6 liter, 145 pk en 144 Nm

Transmissie: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: automatisch

L/B/H (mm): 4.053 / 1.798 / 1.439

Leeggewicht (kg): 1.238

Volume kofferruimte (l) : 391-1069

Van 0 tot 100 km/u (sec) : 9,9

Maximumsnelheid (km/u): 180 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 4,2

CO2: 93 g/km

Prijs: 22.400 euro

BIV: Vlaanderen: € 50,38; Wallonië en Brussel: € 123

Verkeersbelasting: Vlaanderen: €222,32; Wallonië en Brussel: € 323,27

Ecomalus Wallonië: € 0

Voor
  • Geslaagde facelift
  • Binnenruimte
  • Aangename aandrijflijn
  • Verbruik
Cons
  • Motorgeluid
  • Prijs
  • Ongewijzigd interieur

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.