Autotests

TEST Renault Clio E-Tech Hybrid: een nieuw gezicht

De Renault Clio heeft net een facelift gekregen. Op technisch vlak is hij hetzelfde gebleven, inclusief de E-Tech Hybrid-motor, die we op de Belgische wegen mochten uitproberen.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 6 okt. 2023 | Leestijd: 6 min

De Clio is eerst en vooral een enorm succesverhaal voor Renault, met meer dan 16 miljoen geproduceerde auto’s sinds 1991. Het is dan ook een belangrijk model voor het merk, dat de huidige generatie 4 jaar geleden lanceerde.

Het was dus tijd om dit model een opfrisbeurt te geven, zonder klanten al te veel te doen schrikken. Hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt, is de verandering toch radicaal.

Advertentie – lees hieronder verder

De Clio heeft het uiterlijk van de nieuwste modellen van het merk overgenomen, met twee nieuwe verticale lichtsignaturen in de vorm van een halve ruit, een groot radiatorrooster en het onlangs vernieuwde logo.

De bumpers ogen ook wat dynamischer en de achterlichten zijn nu transparant. De afmetingen van de Clio blijven ongewijzigd, met een lengte van 4,05 meter en een breedte van 1,98 meter.

De Clio is verkrijgbaar in 7 verschillende kleuren, maar de R.S. Line-afwerking is vervangen door de Esprit Alpine-versie, die al te zien is op de Austral en Espace.

Clio FL arriere

Weinig verandering binnenin

Aan de binnenkant verandert er echter veel minder. Renault claimt dat de gebruikte materialen van een hogere kwaliteit zijn dan voorheen en dat de Techno-afwerking gebruikmaakt van een duurzaam textiel dat voor 60% bestaat uit houtcellulosevezels.

Hoe dan ook, je hebt een kennersoog nodig om het spel van de 7 verschillen te spelen, maar het belangrijkste is dat het interieur nog steeds even uitnodigend is voor een auto van bescheiden afmetingen.

De echte noviteit komt met de Esprit Alpine-afwerking, met sportieve details in de Franse driekleur, wat de Clio een speciaal cachet geeft. Het is daarentegen jammer dat hij niet wordt geleverd met de nieuwste generatie van het Google-infotainmentsysteem, zoals wel het geval is bij de nieuwste modellen van het merk. Het digitale instrumentenpaneel van 7 duim is nu wel standaard.

Clio FL tdb

Voor iedereen

Omdat de Clio een auto voor het grote publiek is, biedt Renault een ruime keuze aan benzine-, diesel- en zelfs LPG-motoren aan, een brandstof die alleen de Renault-groep nog op de markt aanbiedt.

Voor onze testrit kozen we de E-Tech Hybrid, die al enkele jaren te koop is. Het betreft een 1,6-liter benzinemotor van Nissan, gecombineerd met een elektromotor en een 2-versnellingsbak voor de elektromotor en een 4-versnellingsbak voor de verbrandingsmotor. Met de facelift heeft deze motor 5 kleine pk’s gewonnen en is nu goed voor 145 pk en 144 Nm. De prestaties zijn behoorlijk, met een 0-100 km/u-tijd van 9,9 seconden en een topsnelheid van ongeveer 180 km/u.

Clio mouvement

Laag brandstofverbruik

Tijdens onze testrit met de vorige Clio E-Tech Hybrid werden we overtuigd door de flexibiliteit van het hybride systeem, het gebruiksgemak en het matige brandstofverbruik. Met zijn 5 pk extra is de aandrijflijn van de Clio nauwelijks veranderd en zijn positieve punten zijn dezelfde gebleven, samen met zijn grootste zwakte. Ook al doet hij niet veel als je ontspannen rijdt, de verbrandingsmotor laat zich horen en geeft soms de indruk onnodig te knarsen als het volle vermogen van de motor wordt aangesproken. Aan de andere kant loopt de motor bijzonder soepel en is het mogelijk om een gemiddelde van 4,3 liter/100 km te halen binnen de snelheidslimieten.

Clio FL coffre

Conclusie

De Clio E-Tech Hybrid was van meet af aan al een goede auto en de recente facelift heeft hem nog meer persoonlijkheid gegeven. Feit blijft dat hij met een prijs vanaf € 22.400 verre van goedkoop is voor de gewone sterveling.

Clio FL arriere

Renault Clio E-Tech Hybrid in het kort

Motor: 1,6 liter, 145 pk en 144 Nm

Transmissie: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: automatisch

L/B/H (mm): 4.053 / 1.798 / 1.439

Leeggewicht (kg): 1.238

Volume kofferruimte (l) : 391-1069

Van 0 tot 100 km/u (sec) : 9,9

Maximumsnelheid (km/u): 180 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 4,2

CO2: 93 g/km

Prijs: 22.400 euro

BIV: Vlaanderen: € 50,38; Wallonië en Brussel: € 123

Verkeersbelasting: Vlaanderen: €222,32; Wallonië en Brussel: € 323,27

Ecomalus Wallonië: € 0

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Geslaagde facelift
  • Binnenruimte
  • Aangename aandrijflijn
  • Verbruik

Minpunten

  • Motorgeluid
  • Prijs
  • Ongewijzigd interieur

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon