Iedereen koestert wel enkele herinneringen aan de Renault Espace. Ik herinner me nog hoe de vader van een vriend eind jaren tachtig een Espace kocht. In vergelijking met de Citroën BX die mijn ouders dagelijks gebruikten, leek het mij een bijzonder coole auto met zijn gigantische interieur en zes individuele zetels.
In die tijd droomde ik ervan om met de Espace op vakantie te gaan. Op de picknicktafeltjes aan de rugleuning van de voorzetels zou ik m’n spelletjes en boeken kunnen leggen die me vergezelden tijdens de vele uren onderweg naar het noorden van Spanje. Ik had maar wat graag in dat interieur gezeten waar de voorzetels konden omdraaien naar de achterzetels.
In die tijd was de Renault Espace een revolutie, want hij bracht een volledig nieuw concept naar de Europese autowereld. De auto werd bedacht door Matra en uiteindelijk gelanceerd door Renault. De Espace verscheen in 1984 en werd een groot verkoopsucces.
Vandaag zitten we aan de zesde generatie. Maar het probleem van de jongste jaren is dat de monovolumes geleidelijk terrein verloren aan de SUV’s, in die mate zelfs dat ze bijna uit het verkeer verdwenen zijn. De Espace is erg zeldzaam geworden en had een grondige herziening nodig om te overleven.
Advertentie – lees hieronder verder
Moduleerbaarheid verloren
Renault heeft er een eenvoudige oplossing op gevonden: de wielbasis en de achterkant van de SUV Austral zodanig verlengen dat er twee extra zetels in de kofferruimte passen. Op die manier maakt het merk met de ruit van de Espace weer een modieuze auto en bovendien zonder grote investeringen. Met een lengte van 4,72 m is hij 13 cm korter dan de vorige generatie en ook lager, wat zich natuurlijk vertaalt in minder binnenruimte.
De twee achterste plaatsen zijn nu voorbehouden aan jonge kinderen want de beenruimte is beperkt, de toegang is moeilijk en de hoofdruimte is vrij krap. Op de middelste rij ruimden de afzonderlijke zetels plaats voor een bank waarvan je de hoek van de rugleuning kun verstellen en die ook verschuift.
Helaas is de moduleerbaarheid van vroeger verdwenen. Het interieur van de Espace is eerder vergelijkbaar met dat van een grote break.
Het is geen verrassing dat het interieur van de Austral werd overgenomen. We herkennen het hoekige stuur, het grote centrale scherm, de vele hendels achter het stuur inclusief de versnellingshendel en de verschuifbare armleuning op de middenconsole.
Het is modern, de gebruikte materialen zijn duurzaam en gerecycleerd, de kwaliteit is op de afspraak en de afwerking is premium.
Net als in de Austral werkt het infotainmentsysteem van de Espace op Android Automotive en gebruikt het Google Maps en nog enkele andere apps van het Amerikaanse bedrijf.
De interface is gemakkelijk te doorgronden en een waar plezier om te gebruiken. Met ‘Hey Google’ bedien je heel wat functies (muziek, telefoon, klimaatregeling enzovoort) simpelweg met spraakcommando’s.
Eén motor
Renault hoefde ook niet ver te zoeken naar een aandrijflijn, met slechts één motor in de catalogus: een 130 pk sterke 1.2 driecilinder benzinemotor gecombineerd met een 68 pk sterke elektromotor en starter-alternator.
Deze zelfopladende hybride levert in totaal 200 pk en is gekoppeld aan versnellingsbak met klauwkoppeling en meerdere modi (een systeem dat door Renault met hand en tand wordt verdedigd) met vier versnellingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektromotor.
Vanaf de Esprit Alpine-uitvoering is de Espace standaard uitgerust met de 4Control-vierwielbesturing, die manoeuvreren in de stad veel gemakkelijker maakt en zorgt voor een betere wendbaarheid, terwijl de wegligging verrassend goed is bij hogere snelheden.
Zolang je rustig rijdt, blijft de aandrijflijn zeer discreet en is het brandstofverbruik goed, gemiddeld zo’n 6,5 tot 7 l/100 km tijdens onze testrit op een gemengd parcours. Bij hogere toerentallen is de versnellingsbak wat traag, maar Renault belooft deze fout binnenkort met een update te verhelpen.
Conclusie
Afgezien van het concept dat helemaal niets meer te zien heeft met het verleden, is de Espace een ruime SUV die verrassend wendbaar is wanneer hij uitgerust is met het 4Control-onderstel. Zijn zuinige hybridemotor is ongetwijfeld zijn grootste troef, op voorwaarde dat je rijdt als een brave huisvader. Als je de zeven zitplaatsen niet nodig hebt, dan kies je beter voor de configuratie met vijf plaatsen, zodat je honderd liter kofferruimte wint.
De Renault Espace E-Tech Hybrid in cijfers
Motor: 1.2, 200 pk en 350 Nm in gecombineerde modus
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met meerdere modi
L/b/h (mm): 4.722 / 1.843 / 1.645
Leeggewicht (kg): 1.584 tot 1.698
Koffervolume (l): 477 tot 1.714 (versie zeven zitplaatsen)
0 tot 100 km/u (sec): 8,8
Topsnelheid: 175 km/u
WLTP-verbruik (l/100 km): 4,6
CO2: 104 tot 110 g/km
Prijs: 43.900 tot 48.900 euro
BIV: Vlaanderen: € 75,84, Wallonië en Brussel: € 495
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 122,57, Wallonië en Brussel: € 167,9
Ecomalus Wallonië: € 0
- Laag verbruik
- Wendbaarheid 4Control-onderstel
- Afwerkingskwaliteit
- Trage automaat bij dynamische rijstijl
- Niet meer zo moduleerbaar als vroeger
- Moeilijke toegang tot laatste zitrij
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be