Net als de andere merken van de veertienkoppige Stellantisgroep moet Citroën bewijzen dat het zijn plek onder de schijnwerpers, en in de ton van de industriële fondsen, verdient. Het probeert daarom de nieuwe duurzame vorm van mobiliteit te verzoenen met betaalbaarheid zonder dat het merk zijn gevoel voor eigenzinnigheid op het spel wil zetten. Wel heeft de baas Thierry Koskas, al uit de doeken gedaan dat zijn merk niets meer te zoeken heeft bij het nichepubliek van de markt. Daarom werd ook een kruis gemaakt over de opvolger van de middenklasser C5 X, terwijl ook de stadswagen C1 wegens de flinterdunne winstmarges op de schop ging en definitief in het museum belandt.
Die taak om een jong en budgetbewust volk qchter het stuur van een Citroën te krijgen lijkt nu dus helemaal weggelegd voor de recent nog gefacelifte Ami. De vierde verjaardag van deze mobiliteitsoplossing op dwergformaat wordt luisterrijk in beeld gebracht met een heuse toren van Ami’s op het Autosalon. Kwestie van het speelse kantje van deze elektrische microwagen nog wat op te tillen. We herinneren eraan dat de basisversie zonder rijbewijs B te besturen valt, daar heeft de facelift, met enkele knipogen naar de 2CV, niets aan veranderd.
Belgische première
Nog een ander model dat het Belgische publiek in opgesmukte versie te zien krijgt is de C4, die zowel met benzinemotor, mildehybride als volelektrisch in de cataloog staat. Optisch zijn de veranderingen op dat model best ingrijpend, in het interieur, en technisch, is de vooruitgang eerder voorzichtig, al kunnen we de vernieuwde Advanced Comfort-stoelen wel appreciëren.
Advertentie – lees hieronder verder
De grote blikvanger op de Citroën-stand in Hal 5 is de Citroën C3 Aircross die zijn Belgische première beleeft op het salon. De Aircross neemt de formule van betaalbaarheid zonder grote toegevingen over van de C3, maar voegt daar met ruimte voor zeven personen wel nog een pak meer functionaliteit aan toe - al blijft er van die 1.600 liter grote koffer dan wel niet veel over. Voorwaarde is ook dat je voor de verbrandingsmotor en niet de volelektrische versie gaat, want door het batterijpakket is er geen plek voor een derde zitrij.
Ook nog steeds een nadere inspectie waard op de stand van de Fransen is de ë-C3, de voorloper van de betaalbare elektrische auto made in Europe. Ook al heeft de prijsbreker door softwareproblemen vertraging opgelopen en bedragen de levertijden ondertussen acht maanden.
Ook voor kampeerders
Nog wat langer wachten is het op de nieuwe C5 Aircross die in 2025 wordt gelanceerd. De conceptversie die daarvan in Brussel staat, laat alvast wel een tipje van de sluier zien. En als broer van de Peugeot 3008 weten we dat we ons aan mildehybride, plug-inhybride en volektrische versies mogen verwachten, in het laatste geval wellicht ook met dat indrukwekkende rijbereik van meer dan 700 kilometer met de grootste batterij.
Bij de utilitaire voertuigen presenteren de Fransen ten slotte de Citroën Holidays, een compacte mobilhome die inspeelt op de groeiende trend van vrijetijdsvoertuigen. Ondanks het compacte formaat is er toch plek voor vier slaapplaatsen, een keuken en draaibare voorstoelen. Voor een kampeertrip richting La Douce France?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be