Dramatische wending op het einde van dit 2024: hoewel Carlos Tavares aanvankelijk tot begin 2026 aan het hoofd van de Stellantis-groep zou blijven tijdens de zoektocht naar een opvolger, werd hij door de Raad van Bestuur met onmiddellijke ingang ontslagen. Tavares verdwijnt daarmee per direct van het toneel.
In plaats van een intern potje armworstelen aan te gaan, koos Tavares ervoor om ‘in der minne’ te vertrekken. Volgens hem zou een conflict in deze onrustige tijden contraproductief zijn geweest. Wat nu? Het gerucht gaat dat Tavares mogelijk een topfunctie bij TAP Air Portugal ambieert, maar daarover is nog niets bevestigd.
Wereldwijd bereik
Het valt nog te bezien hoe Stellantis zich zal reorganiseren. Want het staat vast dat zo’n grondige reorganisatie en herstructurering nodig is, met als doel een aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren. De aanleiding is duidelijk: de nettowinst is gehalveerd en de omzet daalde met 14% op jaarbasis. Toch weet Stellantis, ondanks de financiële tegenvallers, een operationele marge van 10% te behouden. Dat is een daling van 4,4 procentpunten, maar nog altijd hoger dan die van veel concurrenten. Dit resultaat is grotendeels te danken aan besparingen op onderdelen, personeel en logistiek. De keerzijde van deze besparingen is echter zichtbaar in de operationele uitvoering. Softwareproblemen stapelen zich op, zoals blijkt uit de introductie van de Citroën ë-C3, een elektrisch model dat betaalbaar zou moeten zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Het probleem voor Stellantis is dat het een wereldwijde gigant is, met belangen en prioriteiten die per continent verschillen. Ondanks inspanningen om te rationaliseren, is er nog steeds geen vereenvoudiging doorgevoerd in het merkenplatform van de groep, dat bestaat uit veertien automerken. Dit is omdat Tavares bij de fusie in 2021 beloofde elk merk tien jaar de tijd te geven om zichzelf te herlanceren of te bewijzen. Maar nu hij weg is …
De Italianen vóór de Fransen?
Het vertrek van Carlos Tavares zal de kaarten binnen de groep ongetwijfeld herschudden, temeer omdat hij zelf al erkende dat er overlap is tussen de merken. Het mangelende Maserati springt daarbij direct in het oog, nog altijd zoekend naar een herpositionering. Ook Lancia, dat een onwaarschijnlijke comeback probeert te maken, zit in het vizier.
Maar afgezien van deze twee gevallen, zouden ook andere merken binnenkort betrokken kunnen zijn bij een reorganisatie van de groep. We mogen niet vergeten dat de eigenaars van Stellantis eerst en vooral Italiaans zijn (via Exor, eigendom van de familie Agnelli met een belang van 14,2%) en niet Frans (de familie Peugeot met 7,08%). Intern wordt er echter wat gemopperd, omdat men vindt dat Tavares tijdens zijn bewind veel meer heeft gedaan voor de Franse merken dan voor de Italiaanse. En dat is niet onwaar. De voorzitter van de Raad van Bestuur, John Elkann - de kleinzoon van Agnelli - hecht echter veel belang aan zijn nationale merken.
Het is vrijwel zeker dat de Groep niet met veertien merken in haar portfolio zal doorgaan. De torenhoge kosten voor design, productie en marketing maken dat onhoudbaar. Keuzes zijn onvermijdelijk, zeker met de interne concurrentie tussen merken als DS, Alfa Romeo en Lancia. DS dankt zijn voortbestaan grotendeels aan Tavares, die het merk in 2014 lanceerde. Ook de concurrentiestrijd tussen Peugeot en Opel speelt mee. Hoewel Peugeot een zwaargewicht binnen de Groep is, presteert Opel in Duitsland – Europa’s grootste markt – aanzienlijk beter.
Citroën en Fiat, vijandige broers?
Ook Citroën staat onder druk, met doelen die sterk lijken op die van Fiat. Het Italiaanse merk presteert echter matig, met een duizelingwekkende verkoopdaling tijdens de laatste maanden (-16,8% sinds begin 2024). Zelfs op de thuismarkt verliest Fiat terrein aan concurrenten zoals Toyota en Volkswagen - een ongeziene situatie.
Citroën doet het niet veel beter, want op de thuismarkt staat het merk met de chevrons slechts zesde achter Renault, Peugeot, Volkswagen, Toyota en Dacia. In 2025 zal het merk nieuwe producten verwelkomen om zichzelf opnieuw te lanceren, zoals de ë-C3 en ë-C3 Aircross of de nieuwe C5 Aircross. Maar zal het genoeg zijn?
Ook in de Verenigde Staten lijkt een opschoning onvermijdelijk. Chrysler is daar het toonbeeld van mislukking, met slechts één model in de catalogus: de Pacifica MPV. Hoewel er concepten zijn gepresenteerd, is er geen garantie dat die in productie gaan. Daardoor hangt er dus een groot vraagteken boven de toekomst van Stellantis, zeker nu het Chinese Leapmotor een voet tussen de deur heeft en al interesse toont in de overname van een of meerdere merken uit de groep ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be