Was 2024 een goed jaar voor de Belgische automarkt?
“2024 was zeker niet het beste autojaar. We eindigden met 6 procent minder inschrijvingen van nieuwe personenwagens dan het jaar ervoor (448.277 inschrijvingen in 2024 tegenover 476.675 in 2023, n.v.d.r.). Dat heeft vooral te maken met de achteruitgang van de bedrijfswagenmarkt. Normaliter is dat een ‘mathematische’ markt waarvan je weet dat die om de vier jaar terugkeert. Maar tijdens corona zijn er enkele atypische zaken gebeurd, zoals contractverlengingen en problemen met de levering van auto’s. De markt is door elkaar geschud en daar dragen we nog altijd de gevolgen van. Ook de gewijzigde autofiscaliteit sinds 1 juli 2023 heeft meegespeeld op de bedrijfswagenmarkt. Er zijn bestellingen naar voren getrokken die we in 2024 gemist hebben. Het is dus een combinatie van factoren waardoor we in 2024 een moeilijker jaar hadden voor de bedrijfswagens.
De particuliere markt heeft het dan weer beter gedaan dan in 2023. Dat heeft een aantal redenen. In de nasleep van corona hebben veel particulieren hun beslissing uitgesteld. Ook de verandering van aandrijfvorm naar elektrisch leidde tot onzekerheid. Maar op een bepaald moment komt je auto op leeftijd en hak je toch de knoop door. Dat is nu aan het gebeuren. In Vlaanderen komt daarbij dat ook de premie voor elektrische wagens de markt een beetje naar boven geduwd heeft. 2024 was geen grand cru, maar zeker ook geen rampzalig jaar.”
Wat verwacht je voor 2025?
“Ik verwacht dat de bedrijfswagenmarkt in de loop van 2025 normaliseert. Momenteel heb ik ook niet de indruk dat er systematisch langere leasecontracten worden afgesloten voor bedrijfswagens. Ik verwacht dat 2025 in zijn geheel een beter jaar wordt voor de personenwagens dan 2024. Niet spectaculair beter, maar er zal weer groei zijn, vooral omdat de bedrijfswagenmarkt normaliseert. Het enige wat stokken in de wielen kan steken, is het algemene economische klimaat en de evolutie van de tewerkstelling. Daarom verwacht ik ook niet dat 2025 een uitzonderlijk goed jaar wordt.”
Advertentie – lees hieronder verder
Positief is dat het Autosalon dit jaar weer plaatsvindt. Hoe komt het dat het Salon kan terugkeren?
“We zijn zeer blij dat bijna alle merken op het Salon staan. In 2024 was er geen Salon omdat er twijfels waren over het feit of zo’n autosalon nog wel een geschikt marketingmiddel is. Ik ben heel blij dat de merken toch ingezien hebben dat het Salon het evenement bij uitstek is om het product auto dicht bij de eindgebruiker te brengen, zowel particulieren als bedrijven. Het is vandaag moeilijker om mensen te motiveren om nog naar een showroom van de dealer te komen.
Maar ze hebben nog altijd zin om een evenement zoals het Autosalon te bezoeken, dat hebben we in 2023 ook gezien. We verwachten rond de 300.000 bezoekers op het Salon. Dat is een grote opportuniteit voor de constructeurs om hun producten dicht bij die eindgebruiker te brengen. Iedereen heeft fel ingezet op het digitale, met het gedacht dat mensen hun auto via het internet zullen bestellen. Dat gebeurt gedeeltelijk, maar ze gebruiken het internet vooral voor om auto te configureren of zich te informeren. Mensen willen een auto ook eens voelen en zien. Daar is het Autosalon de ideale gelegenheid voor. Ook om met nieuwe modellen of merken kennis te maken. Er staan heel wat nieuwkomers op het Salon.”
Autokopers zeggen tegenwoordig vaak dat ze niet meer weten welke auto ze het best kiezen. Hoe kan het Salon hen helpen?
“Het Salon kan die keuze vergemakkelijken. Op het vorige Salon in 2023 hebben de merken sterk ingezet op hun zero-emissiewagens en bijna uitsluitend hun topgamma getoond. Dat is nu ook aanwezig, maar de merken laten ook meer producten zien die binnen het bereik liggen van een breder publiek. Er zijn meer betaalbare elektrische wagens. Daarnaast kun je kennismaken met zeer efficiënte benzinewagens, hybrides enzovoort. Je kunt een breed gamma ontdekken. Dat is toch een verschil met de vorige editie van het Salon. De constructeurs hebben aangegeven dat ze keuzevrijheid willen geven. Ik heb er vertrouwen in dat mensen echt wel een auto zullen vinden die binnen het budget en behoeftes past.”
In 2024 was 28,5% van de nieuw ingeschreven wagens volledig elektrisch. Welke hordes zijn er nog om elektrisch te rijden?
“De twijfels over autonomie en laadinfrastructuur van enkele jaren geleden zijn aan het wegebben. Bestuurders die vandaag elektrisch rijden, wijzen niet op grote problemen. Voor bepaalde gebruiksprofielen is het beter om naar een andere technologie te kijken, maar voor de meeste mensen is elektrisch rijden vandaag perfect mogelijk. Het komt er alleen op aan van de elektrische auto binnen het budget te krijgen.
Als particulier kun je in Vlaanderen geen beroep meer doen op de overheidspremie. Dat wordt wel gecompenseerd door nieuwe producten die sowieso beter geprijsd zijn en dit jaar op de markt komen. Wat dat betreft moeten we ons ook niet te veel zorgen maken. Dat zal ook steeds meer aangevuld worden door andere vormen van financiering. Denk bijvoorbeeld aan private lease waardoor je niet ineens het aankoopbedrag moet ophoesten. In Nederland, een automarkt die niet veel groter is dan de onze, rijden er ongeveer 200.000 wagens in private lease wagens rond. Er is dus zeker nog groeipotentieel.”
Het Autosalon is terug in 2025. Is de toekomst voor de komende jaren verzekerd?
“We hebben echt ons best gedaan om er een feest van te maken en een goede basis te leggen voor de toekomst. Brussel is altijd al een verkoopsalon geweest waar merken klanten verleiden om een nieuwe auto te kopen. Dat is nog altijd zo, hoewel de verkoop fysiek al enkele jaren bij de dealers gebeurt. Door het verdwijnen van Europese autoshows zoals Genève hopen we het beste van beide werelden te combineren. We geven het Salon een Europese dimensie, onder meer met de Auto van het Jaar-verkiezing. Het blijft een verkoopsalon, maar met een Europese laag erboven om een duurzaam model voor het Salon voor de toekomst te bouwen. Zal het elk jaar hetzelfde concept zijn? Dat weet ik niet. Het is niet beslist dat het in 2026 of 2027 terugkomt. Maar ik denk dat we een goede basis hebben gelegd om op voort te bouwen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be