Bij Volkswagen lopen de zaken niet zo goed als vroeger omdat het – net als de andere westerse merken – moet opboksen tegen de Chinese autoconstructeurs, die een sterke groei doormaken. Die laatste lijken vastbesloten om zich hier te vestigen, maar ook om de designnormen te verleggen met extravaganter ontworpen auto’s vol technologie. Vanuit dit oogpunt lijkt Volkswagen een beetje te traditioneel en saai. Dit is ook de mening van veel Chinese consumenten en verklaart natuurlijk de scherpe daling van de verkoop van de Duitse reus in China.
Op de eerste dag van het autosalon van München (IAA 2023) kondigde Volkswagen aan dat design in de toekomst een topprioriteit wordt en dat de ontwerpers nauwer zullen samenwerken met de directie van de merken.
Meer onderscheid
Het doel van de groep is om de tien merken waaruit het portfolio bestaat voortaan beter te differentiëren, in het bijzonder de elektrische modellen die in de toekomst cruciaal worden voor de verkoop en winstgevendheid. “Onze verfijnde designprincipes moeten er nu voor zorgen dat de designkwaliteit verbetert”, zegt Oliver Blume, CEO van de Volkswagen-groep.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is wel de vraag hoe Volkswagen dit zal aanpakken. Wordt er een radicale bocht genomen in het design, zoals BMW twintig jaar geleden deed in het Chris Bangle-tijdperk? Wellicht niet. Veel automobilisten zijn nog altijd erg gehecht aan de esthetische waarden van het merk Volkswagen. Aan de andere kant zou de revolutie kunnen komen van dochtermerken zoals Cupra, dat zich richt op een jonger publiek en zich meer fantasie kan veroorloven. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be