Door de covid-crisis ging het Autosalon niet door in 2021 en in 2022 (of toch niet in zijn fysieke vorm, want het salon “ging wel bij de dealers door”). Een domper op de vreugde van veel autoliefhebbers, maar ook van tolloze Belgen die op zoek waren naar een nieuwe wagen en de kans wilden grijpen om verschillende stands aan te doen. Gelukkig voor hen zal het Autosalon in 2023 wel opnieuw plaatsvinden.
“De meeste automerken hebben al laten weten dat ze aan deze jubileumeditie willen deelnemen”, aldus Andreas Cremer, directeur van FEBIAC. “Sinds het laatste echte salon (in januari 2020) is er heel wat veranderd in de sectoren die wij vertegenwoordigen en meer dan ooit moeten de exposanten opnieuw contact leggen met het grote publiek en hun producten – vooral geëlektrificeerde voertuigen – zo goed mogelijk verdedigen. Toen ons team het concept van de eeuwfeesteditie voorstelde, kregen we onmiddellijk positieve reacties en inschrijvingen van exposanten. Wij zien het 100ste Autosalon dan ook met vertrouwen tegemoet.”
Nieuwe formule
“Natuurlijk zullen we het 100ste Autosalon vieren zoals het hoort, met specifieke evenementen voor het grote publiek,” bevestigt Gabriel Goffoy, de salondirecteur. “We zullen onder meer voor ‘consumentenvoorlichting’ zorgen, simpelweg omdat de evolutie van onze sector zo indrukwekkend is dat er enorm veel over te zeggen en uit te leren valt. Ons doel is om de toekomst in te luiden. Denk niet dat het de volgende editie van de vorige 99 zal zijn, maar de eerste van een nieuw tijdperk. Alle details van dit nieuwe concept zullen in oktober van dit jaar gecommuniceerd worden.”
Advertentie – lees hieronder verder
Terug in de tijd
Hoewel er in België voordien al tentoonstellingen aan de automobiel werden gewijd, werd het Autosalon zoals we dat vandaag kennen (min of meer toch) in het leven geroepen door de Chambre Syndicale des Constructeurs d’Automobiles et de Cycles. Toen, in 1902, heette dat nog “1er Salon de l’Automobile, du Cycle et des Sports”. Het vond plaats in het Jubelpark en verwelkomde 82 exposanten, de meesten uit België.
Het jaar daarop was dit aantal verdubbeld dankzij de aanwezigheid van fabrikanten van chassis, carrosseries en auto-accessoires. Voor de goede orde: vliegtuigen werden ook tentoongesteld vanaf 1911.
In 1937 verhuisde het Autosalon naar de nieuw gebouwde Heizel, een locatie waar men nooit meer van is afgestapt. In 1973 besloten de organisatoren om een beurs gewijd aan personenauto’s af te wisselen met eentje voor lichte bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens. De rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be