Al enkele jaren hebben de autosalons het moeilijk, zelfs de meest prestigieuze onder hen. De Detroit Motor Show – een voormalig industrieel bolwerk van Amerikaanse fabrikanten – die een paar jaar geleden nog een referentie was, is intussen uit de schijnwerpers gezet door de evenementen in Los Angeles of New York. Ook het Autosalon van Genève, dat werd beschouwd als het meest prestigieuze ter wereld, heeft besloten om te verhuizen naar het … Midden-Oosten. En het gaat niet beter met het Autosalon van Parijs dat eveneens moest inbinden. Of het Autosalon van Frankfurt, dat ooit in het teken stond van de Duitse constructeurs en intussen naar München is uitgeweken.
Natuurlijk zijn er veel redenen voor deze neergang. Ten eerste is er de Covid-crisis die heeft toegeslagen, maar er zijn ook de besparingen bij de automerken zelf en tot slot de groeiende desinteresse van het publiek dat beurzen meer mijdt. Vooral vanwege de steeds hogere prijzen van tickets en de afwezigheid van bepaalde merken, die op die manier willen besparen. Last but not least: China kaapt de investeringen van de autofabrikanten weg, evenals alternatieve technologie-evenementen, zoals de CES in Las Vegas.
Overal ter wereld
In dit sombere landschap blijven sommige autosalons toch standhouden. Dit is het geval met het salon in Tokio. Maar dit is geen uitzondering op de regel en het moet zichzelf ook opnieuw uitvinden. Dit zal het geval zijn voor de editie 2023 die alle spelers op vlak van mobiliteit en industrie samenbrengt. Er zullen dus niet alleen constructeurs zijn, maar ook start-ups, dienstverleners, fabrikanten van fietsen, scooters, enz. Een ideale context om te netwerken en zo het mobiliteitsecosysteem te versterken. En dat is best verstandig. Maar of dit gaat lukken, valt nog te bezien.
Advertentie – lees hieronder verder
En Brussel?
Het Autosalon van Brussel is altijd een bijzonder evenement geweest, want het is vooral een verkoopbeurs, ook al vindt er de laatste jaren geen directe verkoop meer plaats. Je leest het goed, om een bestelling te plaatsen, moeten de klanten naar de dealers gaan.
Belgen struinen toch nog massaal rond in de Heizelpaleizen, want het is een kans om alle auto’s op de markt op één dag te ontdekken. Natuurlijk is de Brusselse show niet immuun voor de trendverschuiving en opent zich ook steeds meer voor zachte en alternatieve mobiliteitsmiddelen. Daarnaast wil Brussel ook een plaats voor klantenbeleving zijn met een resem aan randactiviteiten. Tijden veranderen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be