Een relaas van de feiten: zondag 6 november 2022, 15.40 uur. Terwijl Nikolay Gryazin op de overwinning in de Condroz Rally afstevent, speelt er zich op het parcours een drama af. Op het gladde wegdek gaat de rallywagen met het nummer 22 aan het slippen in de rue Alphonse Nicolas in Moha, een dorp in de Luikse gemeente Wanze. De Skoda van Emeric Rary en zijn copiloot Fabrice Henry gaat uit de bocht, botst tegen een muur, wordt de lucht in gekatapulteerd en komt op zijn flank terecht in een tuin op enkele toeschouwers. Margaux (16) en Romain (18) zijn op slag dood. Zij bevonden zich echter in een zone die voor het publiek verboden was…
Te gevaarlijk in dorpen?
Hiermee opent zich natuurlijk een hele discussie: de rallywagens razen vaak met snelheden van ver boven de 100 km/u door velden, dorpen en woonwijken, met steeds het risico op een ongeval. Dat is niet te vermijden in een gemotoriseerde competitiesport. Alleen komt er meer tegenstand van buurtbewoners die niet meer opgezet zijn het potentiële gevaar, het lawaai en de overlast in hun straten. Een begrijpelijke houding waarmee uiteraard rekening moet worden gehouden.
Tegelijk maken de organisatoren van de rally’s zéér veel werk van de veiligheidsmaatregelen om de risico’s voor de rijders én de toeschouwers te beperken. Belangrijk hierbij zijn de gevaarlijke plaatsen die niet voor het publiek toegankelijk zijn. Maar daar lappen de toeschouwers vaak hun laars aan, zoals nu ook in Moha, waar de twee dodelijke slachtoffers vielen.
“Als organisatie hebben we alle veiligheidsvoorschriften gevolgd”, verklaart Benoît Galand, persverantwoordelijke van de Condroz Rally. “Maar het incident gebeurde op een openbare plaats, dus er is altijd een mogelijkheid om daar te geraken. We kunnen niet om de vijf meter een steward zetten. Stewards hebben toeschouwers gevraagd om zich te verplaatsen, er kwamen op een bepaald moment zelfs agenten tussen. We wachten nog op verdere informatie van de getuigen die er waren en de camera in de auto.”
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuw wedstrijdconcept?
De politie onderzoekt nog de precieze omstandigheden van dit dramatische ongeval, maar in de buurt bevonden zich blijkbaar de hele namiddag een groep luidruchtige jongeren. Ze kregen meermaals een opmerking van de organisatie en werden gevraagd om de plaats te verlaten omdat die gevaarlijk was, maar deden dat niet, meldt HLN.be.
Hugo Van Opstal, persverantwoordelijke van het Belgische rallykampioenschap, benadrukt dat er in de rallywereld enorme inspanningen werden gedaan om de veiligheid te verbeteren. Zo werd er al in 1995, na een ongeval in Ieper waarbij een rallywagen op kinderen was ingereden, een koninklijk besluit opgesteld dat de rally-organisatoren strenge regels oplegt. “De veiligheid bij rally’s is inderdaad niet zo dramatisch als vaak gezegd wordt. Er zijn strikte veiligheidsvoorschriften met hoe ver toeschouwers moeten staan, waar ze moeten staan en waar de verboden zones zijn, die net zijn berekend op de situatie als een auto van de baan geraakt”, aldus Van Opstal.
Nu is het afwachten wat de reactie van de overheid zal zijn en of er sowieso nog rally’s op de openbare weg of in woonkernen kunnen plaatsvinden. Het wordt een uitdaging een goed compromis te vinden tussen spectaculaire klassementsproeven en een kader dat de veiligheid van de toeschouwers in alle omstandigheden weet te verzekeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be