De huidige V6 turbo-hybride aandrijving in de Formule 1 gaat al acht seizoenen mee en is dus aan een update toe. Daarvoor is het seizoen 2025 vooropgesteld om de huidige generatie motoren nog enkele jaren verder te kunnen afschrijven en de bestaande teams én eventuele nieuwkomers de tijd te geven om hun intrede goed voor te bereiden.
Een strak plan, alleen raken de teams er niet uit welk concept ze voor de ‘Power Unit’ zullen kiezen voor 2025. Vaststaat dat het weer een ecologische hybride aandrijving met een bescheiden verbrandingsmotor zal worden. In grote lijnen gaat het om de keuze tussen een evolutie van het huidige V6-pakket en een gloednieuwe V4-configuratie
Mercedes wil superioriteit behouden
Advertentie – lees hieronder verder
Dat Mercedes voorstander is van een evolutie van het huidige concept met de V6 is natuurlijk geen verrassing. De ‘Silberpfeile’ domineerden het hybride tijdperk in de Formule 1 volledig en zijn niet van plan hun technologische superioriteit op te geven.
Mercedes beheerst beter dan de concurrentie de zogenaamde MGU-H van de hybride aandrijving en wil dat technisch voordeel graag behouden door het bestaande concept met zescilindermotoren ook na 2025 aan te houden, weliswaar in een licht gewijzigde vorm om de kosten te beperken. Teambaas Toto Wolff zou zelfs liever nog meer elektrificatie in de Formule 1 zien, omdat dit dichter aanleunt bij de technische evoluties in de autoindustrie … en het natuurlijk goed in zijn kraam past.
Goedkoper en nieuwkomers lokken
Alpine (tot vorig jaar Renault) is het enige van de andere teams dat ook voorstander is van het behoud van de zescilinder. Wellicht omdat ze na jaren van sukkelen hun power unit eindelijk op punt hebben gekregen en nog wat verder op dit succes willen kapitaliseren.
In het andere kamp dat een V4 verkiest zitten Red Bull en Ferrari, maar ook merken als Porsche en Audi die de volgende jaren misschien de stap naar de Formule 1 willen zetten. Een grote voorvechter van de vierpitter is Red Bull-teambaas Christian Horner die de prijs van de motoren graag onder de 2 miljoen dollar wil krijgen, wat volgens hem onmogelijk is met de huidige V6-krachtbronnen.
Hij wijst er ook op dat de F1-teams binnen een jaarbudget van 100 miljoen dollar moeten blijven en dat daarvoor een goedkoper motorconcept absoluut noodzakelijk is. Starten met een schone lei zou de enige manier zijn om dat te bereiken, volgens Horner.
Synthetische eco-brandstoffen
Ook de mogelijke nieuwkomers in de Formule 1, in de eerste plaats de sportieve merken van de Volkswagen Groep, zien graag dat de tellers weer op nul worden gezet in 2025.
Audi en/of Porsche hebben niet veel zin om met een gloednieuwe motor de strijd aan te gaan met concepten waar tegen die tijd al 12 seizoenen aan geschaafd is. Bovendien zijn ze ook voorstander van het gebruik van synthetische eco-brandstoffen, een vakgebied waarin de Volkswagen Groep al veel onderzoek heeft verricht.
Afwachten maar wat het wordt in 2025: V4 of V6? Tegen het einde van de zomer moet er alleszins een akkoord komen, zodat er een nieuw Concorde Agreement kan worden opgesteld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be