De FIA klopt overal geld uit, zeker wat de Formule 1 betreft die nog steeds de kip met de gouden eieren van de autosport blijft. Er wordt zelfs ook stevig in de zakken van de F1-rijders gezeten. Zo moeten zij een stevig bedrag betalen voor hun superlicentie, zeg maar het rijbewijs van de F1-piloten.
2.100 euro per punt
Die facturatie begint met basisbedrag van 10.400 euro en vervolgens wordt er 2.100 euro per behaald punt aangerekend. Dat is vooral voor wereldkampioen Max Verstappen een zure appel. De Nederlander scoorde in 2022 aan het stuur van zijn Red Bull namelijk 454 punten, wat zijn saldo dus op 963.400 euro brengt. Inderdaad, net geen miljoen euro! Daarmee heeft ‘Mad Max’ de twijfelachtige eer het duurste rijbewijs ter wereld te bezitten.
Dat is een waanzinnig hoog bedrag voor een ‘rijbewijs’, maar gelukkig moet Verstappen daar wellicht geen boterham minder voor eten. Bij Red Bull F1 strijkt hij namelijk een jaarsalaris van 40 miljoen dollar op, dat nog wordt aangevuld met winstpremies die in 2022 opliepen tot nog eens 20 miljoen dollar, volgens Forbes. Bovenop die 60 miljoen dollar komen dan nog tal van persoonlijke sponsordeals, zodat we kunnen besluiten dat de dubbele wereldkampioen zeker geen lening moet aangaan om zijn dure F1 superlicentie te kunnen betalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook teams betalen fors
Niet alleen de piloten, maar ook de teams moeten langs de F1-kassa passeren. Om aan de start te verschijnen moet ze in een inschrijfgeld van 584.505 euro betalen, wat vermeerderd wordt met een bedrag per punt dat zij hebben gescoord. Zo moet Red Bull maar liefst 5,9 miljoen euro neertellen om er in 2023 weer bij te zijn. Maar de topteams liggen daar niet van wakker omdat ze nog meer prijzengeld opstrijken en zo op hun beurt een flinke duit verdienen aan het decadente F1-circus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be