Chiron-onderhoud kost je elk jaar een nieuwe topauto

Eigenaar zijn van een auto die meer dan 3 miljoen euro kost, is één zaak. De exorbitante onderhoudskosten dragen, een andere. Dat blijkt uit de volgende studie op basis van de Bugatti Chiron Pur Sport. 

Gepubliceerd op 26 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Chiron-onderhoud kost je elk jaar een nieuwe topauto

Bugatti-liefhebber Muhammad Al Qawi Zamani bezocht onlangs de nieuwe showroom van het merk in Singapore en ontdekte er één van de beperkte series van de Chiron, de Pur Sport. Voor dit ‘monster’ van 1.500 pk bedraagt de factuur 3 miljoen euro, exclusief btw welteverstaan.

Deze droomwagen is uitgerust met een fantastische W16-motor met 8 liter cilinderinhoud en vier turbo’s. Met zijn prestaties die dicht bij die van een vliegtuig aanleunen, beschikt de Bugatti over technologie vergelijkbaar met de luchtvaart. Zeer nauwkeurige onderhoudsprotocollen zijn dan ook vereist.

Financiële put

chironservice

Benieuwd naar de kosten om zo’n auto te bezitten, informeerde de man zich over de voorschriften van de constructeur en de bijhorende prijzen. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat het angstaanjagend is. Een klein onderhoud waarbij de olie en de oliefilter vervangen worden, kost al meteen 21.271 euro.

Advertentie – lees hieronder verder

Om de voorste remschijven uit koolstofvezel te vervangen, rekent Bugatti 50.318 euro aan. Ook de remvloeistof en -blokken kosten meer dan 50.000 euro. Nog een kleine verrassing: de wielen moeten elke 16.000 kilometer vervangen worden, wat samen 42.641 euro kost. 

Exclusief rubber

chironroues

En het is nog niet gedaan. Het hoeft niet te verbazen dat de Chiron vrij veel rubber verslijt dat je niet zomaar bij de bandenboer om de hoek vindt. Reken op 6.822 euro voor een set comfortbanden. Wil je het neusje van de zalm voor de beste grip, ga dan voor de Michelin Pilot Sport Cup 2R die speciaal voor de Pur Sport ontwikkeld werd.

Het probleem is dat vier stuks 35.735 euro kosten. Na vier jaar gebruik moet je de vier turbo’s (22.170 euro), de luchtinlaatkoelers (18.718 euro) en de brandstoftank (37.437 euro) vervangen. Zonder rekening te houden met andere kosten die nog niet vermeld worden, bedragen de onderhoudskosten van de Chiron Pur Sport op vier jaar tijd dus al zeker 407.577 euro … zonder btw.

En de hoofdprijs gaat naar …

In het lijstje van interventies met de meest belachelijke prijzen, staan zeker de vervanging van de voorruit voor 51.169 euro en die van de ruitenwissers voor 3.240 euro. Ja, je leest het goed. Bij Bugatti is echt alles exclusief.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
51.760 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.