Toyota en Tesla met elkaar vergelijken, is zoals een spreidstand doen à la Jean-Claude Van Damme. Zo sterk verschillen de filosofieën van beide constructeurs. Hoewel Toyota de grootste constructeur van de wereld is, twijfelt het nog altijd om op de trein van de elektrische auto te springen. Het schuift liever zijn hybridetechnologie naar voren, die het beschouwt als ecologischer dan de 100 procent elektrische auto’s, wat trouwens onderbouwd wordt met argumenten. Tesla promoot daarentegen al meer dan tien jaar de elektrische auto, vaak via een opvallende communicatiestrategie waarin CEO Elon Musk een grote rol speelt.
Dit gezegd zijnde, denkt Toyota al enkele maanden grondig na over zijn strategie en meer bepaald over zijn benadering van de elektrische auto, die sterk verschilt van de algemene markttrend. Waarschijnlijk lag dit gebrek aan ambitie zelfs aan de basis van de vervanging van topman Akio Toyoda (kleinzoon van de stichter van de groep), die opgevolgd wordt door Koji Sato.
Kunstwerk
Laten we eerlijk zijn: het industriële model van Tesla is voor veel fabrikanten het schoolvoorbeeld geworden. In tien jaar tijd is het Amerikaanse merk uitgegroeid tot een referentie. De Tesla-modellen worden aan zeer grondige studies onderworpen in alle onderzoekscentra ter wereld. Ook bij Toyota.
Het Japanse merk heeft een achterstand in te halen. De introductie van zijn eerste elektrische auto, de bZ4X, werd verstoord door herhaaldelijke problemen. Toyota heeft ook een volledig onderzoek van verschillende Tesla-modellen uitgevoerd, waaronder een Model Y. Een oefening die duidelijk indruk gemaakt heeft op de – nochtans briljante – Japanse ingenieurs. Zij vertelden aan Automotive News dat de Model Y niets minder dan “een kunstwerk” is. Dat kan tellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het technische gedeelte was volgens de slimme koppen bij Toyota verbluffend. Ze steken hun bewondering niet weg voor het batterijpakket, dat perfect in de structuur geïntegreerd is, maar ook voor de eenvoud van de fabricage, een van hun specialiteiten. Ten slotte bewonderde de Japanse groep ook de prestaties en de efficiëntie van het model. Veel enthousiaster kun je niet zijn.
Andere filosofie
Natuurlijk gaven de Japanse ingenieurs niet alle fabricagegeheimen van Tesla prijs, misschien willen ze er in de toekomst nog inspiratie uit putten. Desgevraagd zei de woordvoerder van Toyota dat Tesla “een heel andere productiefilosofie” toepast, terwijl hij ook halfslachtig toegaf dat Toyota een mea culpa moet slaan en een echt platform voor elektrische auto’s moet ontwikkelen, wat nog niet gebeurd is.
Volgens de eerste berichten heeft Toyota besloten om het geweer van schouder te veranderen en wil het zijn strategie herdefiniëren door een eigen platform voor elektrische auto’s te ontwikkelen, maar ook door zich te concentreren op batterijen (momenteel stellen de ‘pouchbatterijen’ van de bZ4X nogal teleur), software en productievestigingen voor elektrische auto’s. Is Toyota bezig met een revolutie? Het zou best kunnen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be