Hoewel terugroepacties van auto’s de laatste jaren dagelijkse kost zijn, verbazen ze soms nog. Zoals die van de legendarische Porsche Carrera GT, die nu… 21 jaar oud is. Het Duitse bedrijf heeft besloten om alle exemplaren van de Carrera GT die tussen 2004 en 2005 verkocht werden terug te roepen. De reden voor de terugroepactie? Er is een probleem met de levensduur van de kogelgewrichten die de ophangingscomponenten verbinden met de draagarmen van de voor- en achteras.
De materialen die gebruikt werden bij het oorspronkelijke ontwerp van deze onderdelen vertonen tekenen van zwakte, namelijk gevoeligheid voor corrosie. Dit is een potentieel gevaarlijk fenomeen, dat kan leiden tot een breuk van onderdelen en ongelukken. En aangezien we weten welke snelheden de machine kan bereiken… Deze fout werd ontdekt in amper één van de 489 modellen die in de Verenigde Staten verkocht zijn. Maar bij Porsche blijft veiligheid een prioriteit. Zelfs dit kleine aantal gevallen heeft het merk ertoe aangezet om actie te ondernemen. Dat een collector’s item zoals deze auto bekritiseerd zou worden, is natuurlijk ondenkbaar. Er is wel een groot probleem: Porsche heeft geen reserveonderdelen meer op voorraad.
Lang technisch antwoord
Geconfronteerd met dit probleem besloot Porsche dan maar om de defecte onderdelen niet te reproduceren, maar volledig opnieuw te ontwerpen. Dat proces duurde meer dan een jaar. De ingenieurs van het merk ontwikkelden een nieuw materiaal voor deze sferische verbindingen, dat veel beter bestand is tegen corrosie, met name het strooizout dat in de winter op de wegen wordt gebruikt. Al vragen we ons af wie zijn Carrera GT in hartje winter eigenlijk gebruikt. Deze nieuwe versie is gemaakt van roestvrij staal verrijkt met chroom, een legering die bekendstaat goed bestand te zijn tegen corrosie.
Advertentie – lees hieronder verder
Porsche zegt dat het 42CrMoS4-staal aanzienlijk betere eigenschappen heeft dan het oorspronkelijk gebruikte staal (X46Cr13), wat de eigenaars van de Carrera GT nog meer veiligheid biedt. In afwachting van de productie van de nieuwe onderdelen zijn de Porsche-dealers begonnen met een inspectiecampagne van de betrokken auto’s. Als er geen corrosie werd vastgesteld, kunnen de auto’s blijven rijden. Als er wel sporen van corrosie opdoken, werden de auto’s geparkeerd tot de nieuwe onderdelen beschikbaar waren.
Ruime compensatie
De terugroepactie is echter niet de enige verrassing voor eigenaars van een Carrera GT. Naast de noodzakelijke herstellingen heeft Porsche besloten om vier nieuwe banden en een onderhoudskrediet ter waarde van 3.240 dollar per betrokken auto aan te bieden. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de Carrera GT in perfecte staat blijft na een lange periode van gedwongen stilstand. Dit helpt ook om de waarde en de uitstraling van de auto te behouden en om de rijke eigenaars trouw te houden – het model wordt tweedehands verkocht tussen de 1,1 en 2 miljoen euro.
Het aanbod van nieuwe banden is ook niet onbelangrijk. De Carrera GT heeft altijd al de reputatie gehad dat hij moeilijk onder controle te houden is. Er zijn enkele vreselijke ongelukken mee gebeurd, zoals dat van de acteur Paul Walker. Verouderde banden verergeren dit probleem natuurlijk alleen maar. Eigenaars van de Carrera GT krijgen Michelin Pilot Sport Cup 2 N-Spec-banden die speciaal geoptimaliseerd zijn voor de supercar, waardoor de prestaties van het model verbeteren en de auto wellicht ook geleidelijker reageert op de limieten. Op twintig jaar tijd is de bandentechnologie ook aanzienlijk geëvolueerd. Het is duidelijk dat Porsche veel geld uittrekt om de reputatie van dit model te waarborgen. Naar verluidt zou elke herstelling maar liefst 109.000 euro kosten aan nieuwe onderdelen, of een kwart van de oorspronkelijke aankoopprijs van de auto. Dat zie je nergens anders…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be