Oldtimers

5 fouten die oldtimerbezitters niet mogen maken

Met de mooie maanden in het vizier kruisen steeds meer oldtimers ons pad en al zeker tijdens de weekends. Heb je zelf ook een exemplaar (of meerdere) in de garage staan die volgens jou klaar zijn om hun neus buiten te steken? Zorg er dan voor dat je je niet aan deze fouten bezondigt…

Geschreven door Joris Bosseloo | 03/06/2021

1. Onderhoud overslaan

Het is niet omdat er in de regel weinig met oldtimers gereden wordt, dat pakweg een oliewissel uitstellen geen kwaad kan. Een klassieke auto heeft er baat bij om regelmatig in beweging te zijn, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, en regelmatig onderhoud is dan uiteraard vereist. Al heeft een klassieke wagen ook aandacht nodig als hij lang stilstaat. Denk maar aan de remmen, de koppeling, controleren op lekken… Klik hier voor meer info over de onderhoudfrequentie, of hier voor extra handige tips.

2. Onaangepast rijgedrag

Hoe ouder de auto, hoe meer je bent aangewezen op je eigen stuurmanskunsten en anticipatievermogen. Oude wagens beschikken over minder krachtige remsystemen en ontbreken moderne rijhulpmiddelen zoals ESP, tractiecontrole en in veel gevallen zelfs ABS. Wie met een oldtimer overweg kan, kan dat ook met een moderne vierwieler maar die vlieger gaat lang niet altijd op in de omgekeerde richting…

3. Geen gordel dragen

Wist je dat je de veiligheidsgordels van tal van oldtimers kan laten vervangen door moderne, veel veiligere exemplaren, vaak zelfs met een retrolook? Zeker doen als de mogelijkheid bestaat, zeggen wij, want je leeft maar één keer… Zelfs in bepaalde klassiekers waar er geen aanwezig zijn, kan je er laten plaatsen. In dit artikel kom je te weten of kinderen mogen meerijden in een oldtimer zonder veiligheidsgordels.

4. De banden nooit vervangen

Een oldtimer op oude banden kan een gevaar betekenen. Zelfs al lijken ze in goede staat, hun rubber veroudert en wordt droger, wat bijvoorbeeld bij een noodstop voor problemen kan zorgen. Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.

5. Staat van de leidingen nooit controleren

Net als het rubber van de banden kan dat van de slangen onder de motorkap te droog worden met de jaren, met alle onaangename gevolgen van dien. Het koelsysteem kan uitvallen, de motor oververhit raken en in het ergste geval – als het om een brandstofleiding gaat – kan je droom-op-wielen in brand vliegen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's