5 straffe feiten over de Porsche 959

De Porsche 959, waarvan er in de jaren tachtig amper 283 exemplaren werden gebouwd, was een toonbeeld van de technologische knowhow van het merk. Hier zijn 5 straffe feiten over dit avant-gardistische model.

Gepubliceerd op 4 augustus 2021
Leestijd : 2 min

Deel

5 straffe feiten over de Porsche 959

1. Lucht- en waterkoeling

De Porsche 959 werd in 1985 geïntroducered. Deze supersportwagen kreeg een 2,8 liter zescilindermotor met luchtkoeling en werd voorzien van twee turbo’s, goed voor een in die tijd kolossaal vermogen van 450 pk.

Porsche-959-1985-engine

Tijdens de ontwikkeling van de 959 werd besloten om zijn boxermotor op cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder te trakteren, in tegenstelling tot de gebruikelijke twee bij 911‘s uit die tijd. Deze wijziging maakte waterkoeling voor de bovenste delen van het blok noodzakelijk.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Lichte materialen

De Porsche 959 heeft een redelijk beperkt gewicht van 1.450 kg dankzij het gebruik van bijzonder lichte materialen. Zo zijn de deuren van aluminium en de vleugels en het dak van glasvezel en kevlar.

Porsche-959-1988-3-1

Voor de wielen werd voor magnesium gekozen. Een racewagen van topniveau waardig, zeg maar.

3. Supersnel

Halverwege de jaren tachtig was deze Porsche al in staat om in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en in 13,3 seconden van 0 naar 200 km/u.

Porsche-959-1985-red

De 959 haalt een fabelachtige topsnelheid van 317 km/u en mocht zichzelf hierdoor even de snelste productiewagen ter wereld noemen. Die eer ging in 1987 naar de Ferrari F40 en later naar de illustere Jaguar XJ220 en vervolgens de McLaren F1.

4. Zoals een rallywagen

De 959 werd gezegend met een elektronisch geregelde vierwielaandrijving zoals de rallyauto‘s die momenteel aan het Wereldkampioenschap Rally (WRC) deelnemen.

Porsche-959-1988-seethru

Met vier standen die het vermogen afhankelijk van de omstandigheden anders verdelen, geeft dit systeem de 959 vandaag nog steeds een uitzonderlijk weggedrag.

5. Rijdend labo

De 959 werd weleens een rijdend labo genoemd vanwege zijn vele snufjes.

Porsche-959-1985-interior

Hij kreeg airconditioning en ABS, maar ook hydraulische dempers (de rijhoogte en de demping werden elektronisch aangepast door de boordcomputer). De 959 was bovendien de eerste productieauto uitgerust met een elektronisch bandenspanningscontrolesysteem en reed op runflatbanden, namelijk Bridgestone RE71 Denlocs. Deze Porsche pakte ook uit met een differentieel vooraan met hydraulisch bediende, computergestuurde koppelingen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.