Oldtimers

Deze Range Rover is in meer dan één opzicht bijzonder

De koning van de 4×4’s heeft sinds het prille begin specialisten geïnspireerd om hem te verbeteren. Carmichael, bijvoorbeeld, die de Range Rover op twee extra wielen trakteerde.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 18 apr. 2022 | Leestijd: 3 min

Toen hij in 1970 werd gelanceerd, zorgde de Range Rover voor een revolutie in de wereld van terreinwagens. Hij was immers niet alleen uiterst capabel op en naast de weg, maar ook even luxueus als de sjiekere berlines van die periode. Als klap op de vuurpijl ging het om een ruime en relatief praktische 4×4. Een premium-SUV avant la lettre, zou je kunnen zeggen,

Range Rover 1970

Advertentie – lees hieronder verder

Rijke Britten zagen de Range Rover als het ideale vrijetijdsvoertuig. Daarnaast kwam hij in de belangstelling van bedrijven te staan, want zij zagen er de perfecte basis voor een zeer specifiek werkinstrument in. Carmichael LTD was er in 1971 als de kippen bij om er een zeer opvallende versie van te maken.

Twee wielen erbij

Het bedrijf ontwikkelde in eerste instantie Range Rovers voor de brandweer, voorzien van een verlengd onderstel en twee extra wielen om er een 6×6 van te maken.

Carmichael Range Rover fire rescue

Aangezien het om een ‘in-house’-product ging, paste Carmichael zich volledig aan de behoeften van zijn klanten aan en werd er van alles op maat gemaakt. Dat resulteerde in ongelofelijke Range Rovers die maar liefst 12 passagiers konden vervoeren, de chauffeur niet meegeteld.

Een handvol van de ongeveer 400 door Carmichael aangepaste Range Rovers kwam in handen van particuliere klanten.

Range Rover 6x6

Zeldzaamheid

Bij fans van Land Rover zijn de Carmichael-modellen uiteraard zeer gegeerd. Dat werd onlangs nog maar eens bewezen met dit blauwe exemplaar uit 1976 dat door Aguttes werd aangeboden op een veiling.

Range Rover 6x6 interior

De wagen in kwestie werd in het Verenigd Koninkrijk gekocht door een Franse verzamelaar die er een linksgestuurd exemplaar van liet maken en voor een volledige restauratie betaalde. En alsof dat niet volstond, werd de originele 3,5-liter V8 vervangen door een recentere 3,9-liter. Voor de goede orde: het werd een 4×6 omdat de laatste as niet verbonden was met de transmissie.

Hoeveel?

Range Rover 6x6

Origineel en zeldzaam, wisselde deze Range van eigenaar voor 45.500 euro, exclusief de typische extra kosten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon