De zogenaamde ‘prinses van het volk’ had een voorliefde voor Fords. Ze bezat achtereenvolgens een Escort driedeurs en een cabriolet, beide doorns in de ogen van de leden van het Royalty Protection Command, de geheime dienst die verantwoordelijk is voor de bescherming van de Britse koninklijke familie. Omdat deze autootjes ‘niet voldoende veilig’ waren, vond men dat Lady Di van vierwieler moest veranderen (al was het maar voor haar kinderen, de prinsen William en Harry).
Compromis
Koppig als ze was, kroop de prinses liever zelf achter het stuur in plaats van passagier te spelen. Haar keuze was een Escort RS Turbo Serie 1, een model dat niet geschikt was, althans volgens edellieden, voor iemand van haar rang. Lady Diana trok zich daar niets van aan en bestelde een exemplaar, destijds een concurrent van de Volkswagen Golf GTI. De persdienst van Ford UK stelde voor om de wagen zwart te verven, een kleur die niet beschikbaar was in de catalogus. In die zin is deze Ford uniek.
Advertentie – lees hieronder verder
Over de auto…
Het Fordje liet zich aandrijven door een 1.6 liter turbomotor van 132 pk, wat niet weinig was in 1985, het jaar van de levering. Veel heeft Diana echter niet van het bakje kunnen genieten, want op drie jaar tijd werd er amper 10.000 km mee afgelegd. In 1988 werd de Escort verkocht en vervolgens nog eens om uiteindelijk te eindigen in de collectie van een Escort RS-fan.
Anno 2022 heeft het voertuig nog altijd maar 40.000 km op de teller en verkeert het ding in een absolute topstaat. Da’s natuurlijk goed nieuws voor de ongetwijfeld vele geïnteresseerden die op 27 augustus aanstaande hun bod kunnen uitbrengen tijdens een veiling van Silverstone Auctions.
Een expert beweert dat de Escort in kwestie met gemak 100.000 pond kan opbrengen, wat neerkomt op ongeveer 120.000 euro. De wagen wordt verkocht met foto’s uit de periode, talrijke documenten en reservesleutels.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be