Dit ‘VW-busje’ kost bijna 365.000 euro… omdat het een Porsche is

Op het eerste zicht lijkt dit een doodgewone Volkswagen T3 Caravelle, maar schijn bedriegt. Het gaat namelijk om een echte Porsche…

Gepubliceerd op 30 juni 2022
Leestijd : 2 min
Dit ‘VW-busje’ kost bijna 365.000 euro… omdat het een Porsche is

ZIjn volledige naam is Porsche B32. Ooit in het leven gestapt als een VW T3, werd deze eenvolumer serieus omgebouwd door Porsche-ingenieurs, die er onder andere de motor van een 911 in zwierde. Waarom, vraag je je nu wellicht af. Wel, in de jaren ’80 had het sportwagenmerk uit Zuffenhausen een volgwagen nodig om de illustere Groep B 959 te vergezellen van Parijs naar Dakar. En om ook effectief te kunnen volgen, moest het ding natuurlijk voldoende krachtig zijn. Een oplossing kwam er in de vorm van een Mercedes G-klasse met een 310 pk opwekkende V8 van de S-versie van de 928 in de neus, al werden er ook zeven tot vijftien Porsche B32’s gebouwd, het model waar we het vandaag over hebben (over de exacte oplage spreken verschillende bronnen elkaar tegen, nvdr). Noem dit dus geen Volkswagen-busje, want zelfs zijn voertuigidentificatienummer (VIN) verraadt zijn echte familienaam, die nog eens wordt bevestigd door zijn Duitse papieren. Desondanks prijkt er nog steeds een VW-logo op het radiatorrooster.

Porsche-B32-1985-Porsche-Centrum-Gelderland-exterieur-3

Wat is er anders?

Het belangrijkste is natuurlijk de motorwissel. Achterin ligt een 3,2-liter boxermotor van de toenmalige 911 Carrera die iets meer dan 230 pk levert en voor een 0-100 km/u-sprinttijd van een ronde 8 seconden en een topsnelheid van 185 km/u zorgt. In 2022 zijn dit niet bepaald spannende waarden, maar onthou dat dit gemologeerde model tussen 1983 en 1985 werd gebouwd; in een compleet ander tijdperk dus.

Porsche-B32-1985-Porsche-Centrum-Gelderland-exterieur-2

Advertentie – lees hieronder verder

Om het extra vermogen de baas te kunnen, kreeg hij een Porsche-versnellingsbak, moest de ophanging worden verstevigd en de remmen, die vooraan geventileerd waren, vergroot. Wat de looks betreft, spotten we onmiddellijk de typische Porsche Fuchs-wielen (16 inch), een wat stoerdere voor- en achterkant en ventilatieopeningen achter de achterwielen. Een kwestie van moeten, want de flat-six was in die tijd nog luchtgekoeld.

Porsche-B32-1985-Porsche-Centrum-Gelderland-exterieur-Fuchs

Het interieur is van zijn kant minder speciaal. Akkoord, er komt veel leder aan te pas, maar de enige echte verwijzing naar Porsche is het stuurwiel. Ook dat werd van een 911 Carrera geleend.

Te koop!

De B32 die we vandaag tonen, dateert van 1985 en werd speciaal gebouwd voor niemand minder dan Peter W. Schutz, voormalig CEO van Porsche. Wie ‘m wil kopen, moet over zeer diepe zakken beschikken, want er wordt zomaar eventjes 364.900 euro voor gevraagd op Mobile.de. Voor die prijs parkeer je twee gloednieuwe 911 Carrera’s én een Cayman in je garage… Moeilijk kiezen?

Foto’s: Porsche Centrum Gelderland

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen T3 voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Volkswagen T3
tweedehands Joker
272.500 km 21.500 €
1180 Bruxelles Bekijk
Volkswagen T3
tweedehands Westfalia Club Joker '85 CH79139
285.377 km 22.950 €
Oldtimerfarm - 9880 Aalter Bekijk
Porsche P122
tweedehands
Prijs op aanvraag
Catawiki - 1079 TX Amsterdam Bekijk
Porsche Panamera
tweedehands 3.0 V6 Turbo PDK | NAVI | CAMERA | 21" VELG ...
85.109 km 61.999 €
A1MOTORS.BE - 3740 Bilzen Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!