ZIjn volledige naam is Porsche B32. Ooit in het leven gestapt als een VW T3, werd deze eenvolumer serieus omgebouwd door Porsche-ingenieurs, die er onder andere de motor van een 911 in zwierde. Waarom, vraag je je nu wellicht af. Wel, in de jaren ’80 had het sportwagenmerk uit Zuffenhausen een volgwagen nodig om de illustere Groep B 959 te vergezellen van Parijs naar Dakar. En om ook effectief te kunnen volgen, moest het ding natuurlijk voldoende krachtig zijn. Een oplossing kwam er in de vorm van een Mercedes G-klasse met een 310 pk opwekkende V8 van de S-versie van de 928 in de neus, al werden er ook zeven tot vijftien Porsche B32’s gebouwd, het model waar we het vandaag over hebben (over de exacte oplage spreken verschillende bronnen elkaar tegen, nvdr). Noem dit dus geen Volkswagen-busje, want zelfs zijn voertuigidentificatienummer (VIN) verraadt zijn echte familienaam, die nog eens wordt bevestigd door zijn Duitse papieren. Desondanks prijkt er nog steeds een VW-logo op het radiatorrooster.
Wat is er anders?
Het belangrijkste is natuurlijk de motorwissel. Achterin ligt een 3,2-liter boxermotor van de toenmalige 911 Carrera die iets meer dan 230 pk levert en voor een 0-100 km/u-sprinttijd van een ronde 8 seconden en een topsnelheid van 185 km/u zorgt. In 2022 zijn dit niet bepaald spannende waarden, maar onthou dat dit gemologeerde model tussen 1983 en 1985 werd gebouwd; in een compleet ander tijdperk dus.
Advertentie – lees hieronder verder
Om het extra vermogen de baas te kunnen, kreeg hij een Porsche-versnellingsbak, moest de ophanging worden verstevigd en de remmen, die vooraan geventileerd waren, vergroot. Wat de looks betreft, spotten we onmiddellijk de typische Porsche Fuchs-wielen (16 inch), een wat stoerdere voor- en achterkant en ventilatieopeningen achter de achterwielen. Een kwestie van moeten, want de flat-six was in die tijd nog luchtgekoeld.
Het interieur is van zijn kant minder speciaal. Akkoord, er komt veel leder aan te pas, maar de enige echte verwijzing naar Porsche is het stuurwiel. Ook dat werd van een 911 Carrera geleend.
Te koop!
De B32 die we vandaag tonen, dateert van 1985 en werd speciaal gebouwd voor niemand minder dan Peter W. Schutz, voormalig CEO van Porsche. Wie ‘m wil kopen, moet over zeer diepe zakken beschikken, want er wordt zomaar eventjes 364.900 euro voor gevraagd op Mobile.de. Voor die prijs parkeer je twee gloednieuwe 911 Carrera’s én een Cayman in je garage… Moeilijk kiezen?
Foto’s: Porsche Centrum Gelderland
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be