Oldtimers

VW T3 Syncro: Het multitalent is 35

Ontworpen voor een zeer specifiek gebruik was de VW Transporter T3 Syncro in wezen een rasechte terreinwagen vermomd als MPV. Volkswagen lanceerde ‘m in 1985 en dat bleek een gat in de markt…

Belga | Gepubliceerd op 17 mei 2020 | Leestijd: 3 min

De Volkswagen Transporter viel van bij zijn lancering in de smaak van avonturiers voor de meest uiteenlopende reizen en uitdagingen. Hoewel de wagen enkel op de achterwielen was aangedreven, wist hij zich toch goed uit de slag te trekken in heel wat moeilijke situaties. Maar zijn uitzonderlijke wendbaarheid volstond niet voor iedereen.

Aan het eind van de jaren 70 plaatste Henning Duckstein, een werknemer van de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Volkswagen en een fervent reiziger, een vierwielaandrijfsysteem op zijn T2 Westafalia voor een trip naar Afrika. Met zijn 16 duimswielen voorzien van terreinbanden en aanpassingen aan de carburator om steile hellingen te kunnen beklimmen, trok dit voertuig de aandacht van Gustav Meyer, die eveneens ingenieur bij Volkswagen was. Beide mannen besloten samen een ‘officieel’ vierwielaandrijfsysteem te ontwikkelen met behulp van een klein budget dat de constructeur toekende. Ondanks succesvolle tests met de vijf gebouwde prototypes in de Sahara-woestijn, kwam er geen vervolg omdat de marketingafdeling dit project niet rendabel achtte.

Advertentie – lees hieronder verder

T3 Synchro

Toch werd dit idee weer van onder het stof gehaald in 1983 met de komst van de eerste watergekoelde motoren in de T3. Net als bij de Golf Country enkele jaren eerder, werd het Oostenrijkse bedrijf Steyr-Puch (een specialist van terreinvoertuigen) aangezocht om een systeem voor integrale aandrijving te ontwikkelen.

T3 Synchro front

Deze vierwielaandrijving was gebaseerd op het concept van het Engelse bedrijf Fergusson en kwam in 1985 op de markt op de T3 1,9 l benzine (78 pk) en 1,6 l turbodiesel (70 pk). Later was dit systeem, dat Syncro werd gedoopt, eveneens verkrijgbaar op de 2,1 l met 112 pk. Dankzij de viscokoppeling en het (optionele) sperdifferentieel op de voor- en achteras en zijn verhoogde koetswerk raakte de Transporter echt overal door. Bovendien was hij net als de versie met tweewielaandrijving in verschillende uitvoeringen (bestelwagen, personenvervoer, Westfalia, enz.) verkrijgbaar.

T3 Synchro 1985

Aanvankelijk werd hij geleverd met 14 duimsvelgen, maar later kwam daar ook een extremere versie met 16 duimsvelgen bij. Die onderscheidde zich door meer bodemvrijheid, grotere remmen en een verstevigde transmissie en koetswerk. Aangezien van deze configuratie slechts 2.138 exemplaren werden geproduceerd, is de T3 Syncro ’16 duims’ de Heilige Graal van de verzamelaars

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon