Lancia Delta HF Integrale: hoe de mythe tot stand kwam

Iets meer dan 40 jaar geleden werd de Lancia Delta Integrale geboren. Geen bijzonder aantrekkelijke auto qua stijl – welkom in de jaren ’80 – maar zijn technische specificaties én autosportprestaties hebben voor altijd hun stempel op de autogeschiedenis gedrukt.

Gepubliceerd op 19 april 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Lancia Delta HF Integrale: hoe de mythe tot stand kwam

In 1980 werd de Lancia Delta tot Auto van het Jaar gekroond. Hij dankte zijn succes vooral aan zijn functionaliteit, bepaald door het sobere silhouet dat door Italdesign van Giorgietto Giugiaro was ontworpen. Het probleem: op dat moment was de VW Golf de absolute ster wat hatchbacks betreft en bovendien bestond die Duitser al vier jaar als GTI.

Brainstormsessie

lancia_delta_hf_integrale_black-3

Om met de Golf te kunnen concurreren, is Lancia tot het uiterste gegaan. Het Italiaanse merk schakelde ItalDesign in omdat de schetsen van Castagnero, de huisontwerper en vader van de Fulvia coupé, niet overtuigend genoeg waren. Richtlijnen: de auto moest comfortabel en compact zijn en zou uiteindelijk gekenmerkt worden door een ultrakorte overhang achteraan, een zeldzaamheid in die tijd. Vanaf de eerste tekeningen werden sportieve versies overwogen, want men mag niet vergeten dat Lancia toen de rallytak van Fiat was. De 037 Rallye en de Fiat 131 Abarth moesten immers worden vervangen, vooral omdat Audi met de Quattro was beginnen te domineren. Net als bij Audi waren ze er bij Lancia van overtuigd dat vierwielaandrijving een must was.

Advertentie – lees hieronder verder

Motor achteraan

lancia_delta_s4_stradale_red-seethru

In 1985 verscheen de Delta S4, die speciaal was ontworpen om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap Rally (Groep B). Zijn speciale kenmerk was dat de motor zich achteraan bevond, in tegenstelling tot de productiemodellen, en op de etappes van het kampioenschap streed hij tegen de beroemde Peugeot 205 T16 en Audi Quattro Sport. Het jaar daarop bracht Lancia de HF 4WD voor de openbare weg (165 pk) op de markt en nog eens een jaar later de HF Integrale met 185 pk. Het model werd ook verkocht als 16V (200 pk) en als ‘Evoluzione‘ (1 en 2, met 210 en 215 pk) die natuurlijk zeer gewild zijn tegenwoordig. Om een lang verhaal kort te maken: de Lancia-ingenieurs zijn in hun opzet geslaagd, want na de ban op Groep B-wagens in 1987 won de Delta HF Integrale maar liefst zes opeenvolgende titels in het Wereldkampioenschap Rally (Groep A).

lancia-delta-integrale-group-a-rally

Dé juiste oldtimer in België kopen? Kijk op Autoclassic.be

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lancia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lancia voertuig?
51.600 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.