Oldtimers

Lancia Delta HF Integrale: hoe de mythe tot stand kwam

Iets meer dan 40 jaar geleden werd de Lancia Delta Integrale geboren. Geen bijzonder aantrekkelijke auto qua stijl – welkom in de jaren ’80 – maar zijn technische specificaties én autosportprestaties hebben voor altijd hun stempel op de autogeschiedenis gedrukt.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 19/04/2021 | Leestijd: 2 min

In 1980 werd de Lancia Delta tot Auto van het Jaar gekroond. Hij dankte zijn succes vooral aan zijn functionaliteit, bepaald door het sobere silhouet dat door Italdesign van Giorgietto Giugiaro was ontworpen. Het probleem: op dat moment was de VW Golf de absolute ster wat hatchbacks betreft en bovendien bestond die Duitser al vier jaar als GTI.

Brainstormsessie

Delta HF Integrale

Advertentie – lees hieronder verder

Om met de Golf te kunnen concurreren, is Lancia tot het uiterste gegaan. Het Italiaanse merk schakelde ItalDesign in omdat de schetsen van Castagnero, de huisontwerper en vader van de Fulvia coupé, niet overtuigend genoeg waren. Richtlijnen: de auto moest comfortabel en compact zijn en zou uiteindelijk gekenmerkt worden door een ultrakorte overhang achteraan, een zeldzaamheid in die tijd. Vanaf de eerste tekeningen werden sportieve versies overwogen, want men mag niet vergeten dat Lancia toen de rallytak van Fiat was. De 037 Rallye en de Fiat 131 Abarth moesten immers worden vervangen, vooral omdat Audi met de Quattro was beginnen te domineren. Net als bij Audi waren ze er bij Lancia van overtuigd dat vierwielaandrijving een must was.

Motor achteraan

Delta S4 Stradale

In 1985 verscheen de Delta S4, die speciaal was ontworpen om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap Rally (Groep B). Zijn speciale kenmerk was dat de motor zich achteraan bevond, in tegenstelling tot de productiemodellen, en op de etappes van het kampioenschap streed hij tegen de beroemde Peugeot 205 T16 en Audi Quattro Sport. Het jaar daarop bracht Lancia de HF 4WD voor de openbare weg (165 pk) op de markt en nog eens een jaar later de HF Integrale met 185 pk. Het model werd ook verkocht als 16V (200 pk) en als ‘Evoluzione‘ (1 en 2, met 210 en 215 pk) die natuurlijk zeer gewild zijn tegenwoordig. Om een lang verhaal kort te maken: de Lancia-ingenieurs zijn in hun opzet geslaagd, want na de ban op Groep B-wagens in 1987 won de Delta HF Integrale maar liefst zes opeenvolgende titels in het Wereldkampioenschap Rally (Groep A).

Delta Integrale Group A

Dé juiste oldtimer in België kopen? Kijk op Autoclassic.be

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie