Blijkbaar hebben we binnenkort meer autoconstructeurs uit de technologiesector dan er klassieke merken zijn. Want sinds enkele weken stapelen de aankondigingen zich op: terwijl Apple van plan is om zijn elektrische auto tegen 2025 op de markt te brengen, heeft ook de gigant van de elektronische assemblage Foxconn zijn komst aangekondigd of in elk geval de beschikbaarheid van een groot aantal componenten voor toekomstige geïnteresseerde start-ups. Onlangs meldde eveneens Xiaomi, een Chinese smartphonefabrikant, zijn deelname in de wedloop rond de elektrische auto. Er verschuift dus heel wat in de sector.
Nu komt ook de Japanse elektronicagigant Sony zijn deel van de elektrische taart opeisen. Het merk presenteerde op de CES in Las Vegas een tweede prototype van een elektrische auto, twee jaar na de onthulling van de Vision S die toen nog meer op een technologische showcase leek.
Een filiaal volledig gewijd aan mobiliteit
De presentatie van een tweede prototype zou waarschijnlijk onopgemerkt zijn gebleven als Sony zijn plannen niet volledig bekend had gemaakt, waaronder het creëren van een filiaal dat volledig gewijd is aan mobiliteit: Sony Mobility. Het doel van deze nieuwe afdeling zou zijn om kunstmatige intelligentie en robotica in te voeren in de automobielsector.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze nieuwe entiteit zal dit voorjaar van 2022 operationeel zijn en zal uiteraard veel te doen hebben, want het businessmodel van de elektrische auto is niet eenvoudig. Zeker niet in de huidige context van tekorten aan chips, lithium, magnesium of aluminium.
Eerder toeleverancier?
De Vision S 02 die Sony op de CES in Las Vegas presenteert heeft de kenmerken van een SUV. Hij biedt 7 zitplaatsen aan boord, maar rust op de technische basis van de Vision S die twee jaar geleden werd voorgesteld. Dit voertuig wordt misschien voornamelijk gepresenteerd voor zijn aangewende technologieën. Het zit inderdaad vol met allerlei sensoren die autonoom rijden mogelijk maken en toont ook uitgebreide entertainmentsystemen. Dankzij kunstmatige intelligentie kan de auto communiceren met zijn omgeving en zijn inzittenden, die ook gebruik kunnen maken van een geavanceerde gebarenbediening.
Bij nader inzien vraag je je echter af of Sony niet vooral inzet op de technologische concepten en zich niet eerder positioneert als een toekomstige toeleverancier zoals Bosch of Continental. Want de Vision S 02 lijkt twee motoren (200 kW) te hebben, één op elke as, maar men zegt niets over de batterij en de autonomie. Dit is waarschijnlijk een teken aan de wand.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be