Iedereen heeft al gehoord van Foxconn, de Taiwanese onderaannemer die de iPhones van Apple assembleert. Hij is niet de enige maar wel veruit de belangrijkste. Wat is het nieuws? Welnu, deze elektronicagigant bereidt zich voor om de markt voor elektrische auto’s te betreden met de bedoeling om een revolutie teweeg te brengen in deze ontluikende markt. Is dit realistisch of gewoon een publiciteitsstunt?
Was is het idee van Foxconn? Zijn bedrijfsmodel van smartphones toepassen op de batterijen van elektrische auto’s. Met andere woorden, de Taiwanezen zijn van plan om ook in deze sector de koning van de assemblage te worden. Hiervoor werkte het bedrijf samen met Yulon Motor om drie prototypes te ontwerpen, maar uiteindelijk ontwikkelde Foxconn zelf zijn eigen platform, MIH (Mobility in harmony) dat in 2020 werd gepresenteerd als het “Android-systeem van de elektrische voertuigindustrie”. Nou.
Vereenvoudiging
Het doel is om een bijzonder eenvoudig industrieel model te ontwikkelen dat het mogelijk zou maken om de elektrische auto te populariseren. Dit is precies wat de drie Foxtron-prototypes van Foxconn en Yulan Motors bieden. Zo kan het ontwikkelde platform (MIH) dat erg duur was, worden gedeeld tussen verschillende fabrikanten, wat de kosten aanzienlijk zou verlagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens een door Usine Nouvelle bevraagde consultant van Roland Berger kunnen de kosten zo door drie of vier gedeeld worden, terwijl geïnteresseerden ook kunnen putten uit een grote organenbank waarmee ze hun auto kunnen ontwikkelen volgens hun eigen specificaties (vermogen, batterij, enz.).
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Foxconn zijn eigen auto’s gaat lanceren. Waar de reus, die al sinds 1974 bestaat en 970.000 mensen in dienst heeft, naar op zoek is, is juist om dit nieuwe model en deze hulp aan te bieden aan elke geïnteresseerde constructeur om een elektrische auto te kunnen maken.
Kortom, Foxconn zou optreden als een IT-groothandel die moederborden, giga’s RAM of andere harde schijven levert. Het is aan anderen om ze samen te stellen en uit te tekenen. Het zou een beetje lijken op een levensgrote Lego, waarmee je bouwt wat je wilt, zoals je wilt.
Foxconn heeft een tomeloze ambitie: het doel is inderdaad om 10% van de markt voor elektrische auto’s te veroveren, en dit vanaf 2030! Dit zou overeenkomen met ongeveer 4 tot 5 miljoen auto’s per jaar. Straf!
Zijn er al resultaten?
Wat ons opvalt is dat Foxconn sinds de presentatie van de drie prototypes die als technologische showcase dienen, geweldige partnerships lijkt te smeden met Byton, Fisker, Geely (eigenaar van Volvo) en recent ook Stellantis. Een teken aan de wand?
oteer in ieder geval dat de organenbank van Foxconn meer dan 2.000 partners of leveranciers omvat voor onderdelen die variëren van de elektromotor tot koetswerkonderdelen via de batterij en, uiteraard de gepaste software die in staat is om deze assemblages aan te sturen. Door de waardeketen van de elektrische auto (of de essentie ervan) te beheersen, zou Foxconn zich dus in een sterke positie bevinden. Het valt nog te bezien hoe Foxconn ook andere automotive parameters zal integreren, zoals comfort, handling of veiligheid, die niet alleen een kwestie zijn van componenten.
Als gevolg hiervan zullen veel opkomende merken waarschijnlijk snel verdwijnen, zoals dat ook het geval was met andere producten, zoals smartphones bijvoorbeeld (Nokia, Siemens, Bosch en nog recenter LG zijn verdwenen). Binnenkort zal er waarschijnlijk ook hier een grote selectie plaatsvinden. Zoals Charles Darwin zei: “De soorten die overleven zijn niet de sterkste, noch de meest intelligente, maar degenen die zich het beste aanpassen aan verandering.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be