Sinds dieselgate is de dieselmotor in Europa uit de gratie gevallen. Constructeurs plaatsen ze nu ver onderaan in hun catalogi, terwijl de politieke autoriteiten hebben gezworen dieselmotoren uit te roeien door veel strengere regels op te leggen dan die voor alle andere verbrandingsmotoren. Nochtans hebben dieselmotoren tegenwoordig veel meer voorzieningen tegen vervuiling dan benzinemotoren, vooral als het gaat om NOx (stikstofoxiden).
Achter de schermen blijven sommige ontwikkelingsbedrijven werken aan de dieselmotor. Het Chinese bedrijf Weichai Power bijvoorbeeld, dat een nieuwe versie van een zelfontbrander heeft voorgesteld waarvan het rendement is verhoogd tot een spectaculaire 53%. Nooit eerder vertoond. Tot nu toe lag het gemiddelde rendement van een dieselmotor rond de 44%, terwijl het record voor een benzinemotor rond de 41 of 42% ligt.
Lange zoektocht
De dieselmotor bestaat al 127 jaar. Al die tijd werd gezocht naar manieren om het rendement te verhogen. De vooruitgang van Weichai Power, dat een rendement van 53,09% heeft bereikt, is een grote stap voorwaarts. En de informatie is betrouwbaar, want deze nieuwe technologie, voorgesteld op het 2024 World Congress on Internal Combustion Engines (Tianjin, China), werd geverifieerd door de Duitse certificeringsinstantie TÜV SÜD en door het China Automotive Technology & Research Center, een andere controle-instantie.
Volgens Weichai Power is dit een nieuwe mijlpaal. Dit bedrijf focust zich sterk op de dieselmotor. In 2020 slaagden de ingenieurs erin de thermische efficiëntie te verhogen tot 50,23%, vervolgens tot 51,09% in januari 2022 en opnieuw tot 52,28% in december van hetzelfde jaar. Ze boeken dus voortdurend vooruitgang. En die is opmerkelijk groot, want dit komt overeen 14 procent minder verbruik en uitstoot van stikstofoxiden. Nogmaals, dat is een enorme prestatie.
Advertentie – lees hieronder verder
Geheim
Natuurlijk geeft Weichai Power zijn geheimen niet prijs. Het verduidelijkt alleen dat dit hoge efficiëntieniveau bereikt werd door te werken aan de brandstoftoevoer, de luchtinlaat, het verbrandingsproces en het verminderen van de wrijving.
Het is begrijpelijk dat de geheimen van deze motor angstvallig worden bewaakt: Weichai Power heeft maar liefst 176 innovatiepatenten en 68 andere patenten voor gebruiksmodellen aangevraagd en gekregen.
Betekent dit de terugkeer van diesel in auto’s? Dat valt nog te bezien. Deze technologische vooruitgang is zeer interessant, want volgens Weichai Power zou China hiermee het jaarlijkse brandstofverbruik met 31 miljoen ton kunnen verminderen en de CO2-uitstoot met 97 miljoen ton. Deze prestatie verdient dus alleen maar lof. Het is tenslotte één van de manieren om de uitstoot van kooldioxide te verminderen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be