Vergeleken met de vorige generatie evolueert deze R8 V10 Plus uiterlijk inderdaad zeer weinig, maar op technisch vlak wordt er wel een flinke stap vooruit gezet. De auto werd zo’n 50 kg lichter dankzij een onuitgegeven structuur. Dit werd mogelijk door de integratie van elementen van plastic verstevigd met koolstofvezel voor de transmissietunnel en de afscheiding tussen de cockpit en het motorcompartiment. En verder werd er weer uitgebreid gebruik gemaakt van aluminium. Het resultaat? De R8 V10 Plus legt zo een gewicht van 1.555 kg voor. Niet slecht!
Dit gegeven is zelf nog interessanter als je weet dat de atmosferische 5.2 V10 nu een vermogen van 610 pk bij 8.250 tr/min en een koppelwaarde van 560 Nm ontwikkelt. Deze V10 is nog enkel gekoppeld aan de S-Tronic-versnellingsbak met zeven verhoudingen die de kracht naar de vier wielen verdeelt. Met een dergelijke technische fiche is het niet verwonderlijk dat de R8 V10 Plus in 3,2 seconden van 0 tot 100 km/u dendert en een top van 330 km/u haalt.
Vindt u dat deze Audi nog steeds zijn plaats verdient tussen de supercars ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be