Dream Cars

Dit moet de beste Subaru Impreza ooit zijn

Deze door voormalig Subaru-tuner Prodrive in een nieuw – maar toch oud – jasje gestoken Impreza is een eerbetoon aan het rallybeest uit de jaren ’90. Vanzelfsprekend belooft deze ‘restomod’ topprestaties. Maar er is ook een maar…

Geschreven door Joris Bosseloo | 22/06/2022

Prodrive staat al meer dan 30 jaar bekend om zijn betrokkenheid bij verschillende motorsportdisciplines en was tussen 1990 en 2008 verantwoordelijk voor Subaru’s rallyprogramma. Die samenwerking heeft grote successen opgeleverd, geholpen door legendarische piloten als Colin McRae, Richard Burns en Petter Solberg. Na twee jaar op rij de constructeurstitel te hebben gewonnen met de Impreza 555, ging Subaru in 1997 voor een threepeat met een door Prodrive ontwikkelde driedeursversie van de Impreza GT Turbo, de 22B. Het is aan deze zeldzame auto (oplage: amper 424 stuks!) dat de tuner vandaag, 25 jaar na datum, hulde brengt met de P25, een in één woord sublieme restomod.

Subaru Impreza GT Turbo Prodrive

Advertentie

Zwaar geschut

Laat je niet misleiden door het oude koetswerk, want de P25 is wel degelijk gloednieuw. Hij laat zich aandrijven door de 2,5-liter boxermotor die in de nieuwe Subaru BRZ – en Toyota GR86 – ligt, maar die voor de gelegenheid een knoert van een Garrett-turbo opgeschroefd krijgt en bij 400 pk en 600 Nm koppel piekt. Dat betekent natuurlijk vuurwerk (waarover zo meteen meer), zeker als je weet dat schakelwissels van de halfautomatische zesbak slechts 80 milliseconden duren. Kers op de taart: een brullende uitlaat van Akrapovic.

Subaru Impreza GT Turbo Prodrive

Peperduur

Om de P25 zo weinig mogelijk te doen wegen, zijn veel koetswerkpanelen van carbon en tekenen er ook ander lichte componenten present, zoals een lithium-ion batterij. Het resultaat is een leeggewicht van 1.200 kg, wat mee voor de sensationele 0-100 km/u-sprint van 3,5 seconden zorgt.

Fantastisch allemaal, al vallen zowel de prijs als de oplage tegen. Er worden immers maar 25 exemplaren gebouwd en die kosten elk 643.311 euro. Auw.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook