De Dacia Spring heeft geen introductie meer nodig. Samen met de Leapmotor T03 is het de enige elektrische stadswagen die je voor een lage prijs kunt kopen. De Spring blijft de goedkoopste met een prijs van 16.990 euro, tegenover 18.500 euro voor de T03. Er is veel interesse in deze kleine elektrische auto’s, die massaproducten zouden moeten worden. De komst van de Citroën ë-C3, de Renault 4 en 5 en de elektrische Fiat Grande Panda zijn daar de beste voorbeelden van. Dit segment zal nog groeien met de toekomstige lanceringen van de Renault Twingo en de Volkswagen ID.1 (concept ID. EVERY1) en ID.2.
De democratisering van de elektrische auto wordt enthousiast onthaald, maar dat kunnen we niet zeggen van de problemen die de Dacia Spring lijken te treffen. Onze collega’s van L’Argus hebben namelijk interne documenten van het merk in handen gekregen waarin sprake is van ontwerpfouten die roestproblemen veroorzaken. Wat is er aan de hand?

Chassis en batterij?
Het is best een opmerkelijke situatie, want je zou toch denken dat roestproblemen intussen tot het verleden behoren. Voor een recente auto uit 2021 is dit natuurlijk des te verrassender.
Advertentie – lees hieronder verder
Blijkbaar hebben verschillende eigenaars – het precieze aantal is onbekend – melding gemaakt van roestproblemen aan de verstevigingen van de achteras, omdat die geen roestbescherming (elektroverzinking) heeft gekregen. Dit probleem zou zich voordoen bij modellen die tot 15 november 2022 gebouwd zijn. Daarna werden correcties doorgevoerd in de productie.
Verontrustender is de corrosie die op de batterij optreedt, vooral omdat dit alle Spring-modellen zou treffen. De roest verschijnt op de dwarsbalk en de onderste batterijbehuizing, vermoedelijk door het ontbreken van preventieve bescherming en een steenslagcoating. Dit is onverklaarbaar. Net zoals een ander probleem dat de 12V-batterij treft: het zuur uit deze batterij zou via het deksel kunnen lekken (voor modellen geproduceerd tot 18 september 2023), waardoor nabijgelegen onderdelen, waaronder metalen componenten, aangetast worden.

Oplossingen?
Dacia zou nadenken over oplossingen voor zijn klanten. Als de schade niet te ernstig is, zouden herstellingen uitgevoerd worden. Bij ernstigere schade zouden de betrokken onderdelen vervangen worden. In een ideale situatie zou Dacia deze reeks problemen verhelpen door de productie aan te passen, maar is blijkbaar nog niet gebeurd. L’Argus wijst ook op de kwetsbaarheid van de velgen bij modellen gebouwd tot 15 september 2023 (roest en risico op scheuren).
Dacia heeft gereageerd op de situatie en nuanceert het aantal getroffen voertuigen. De constructeur verduidelijkt: “Op basis van de analyse van meer dan 150.000 exemplaren hebben onze technische diensten slechts enkele zeldzame gevallen (enkele tientallen) van roest vastgesteld aan de verstevigingen van de achterasbehuizing of, door een mogelijk gebrek aan afdichting van het deksel van de 12V-batterij, alsook zeer zeldzame gevallen van cosmetische corrosie op een dwarsbalk van de aandrijfbatterij bij bepaalde Dacia Spring-modellen. Voor deze zeldzame gevallen, die betrekking hebben op productie van vóór 2024, zijn waar mogelijk technische verbeteringen doorgevoerd – zoals bij al onze auto’s – om onze klanten de best mogelijke service te bieden. Onze analyses gaan verder om te bepalen of bijkomende technische maatregelen nodig zijn.”
“Klanten die met deze roestverschijnselen te maken krijgen, kunnen zich wenden tot ons dealernetwerk, waar hun auto geïnspecteerd zal worden en eventuele herstellingen binnen de fabrieksgarantie uitgevoerd zullen worden.”
Klanten mogen dus gerust zijn: als er herstellingen nodig zijn, dan worden die gedekt door de garantie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be