Tesla, dat als pionier zijn stempel heeft gedrukt op de elektrische auto-industrie, kampt onverwachts met serieuze problemen. De verkoopcijfers kelderen, vooral in Europa, waar ze gehalveerd zijn. Tegelijk stapelen de controverses rond CEO Elon Musk zich op, die nu ook nauwe banden heeft met de nieuwe regering-Trump.

De situatie is in amper twee tot drie maanden drastisch veranderd, wat de vraag opwerpt of Tesla op lange termijn levensvatbaar is. Uiteraard heeft Tesla eerder al turbulente periodes gekend, maar de aard van deze uitdagingen is nu heel anders.
Spectaculaire val
De toenadering tussen Donald Trump en Elon Musk gaf in het begin vertrouwen aan investeerders. Maar de situatie keerde al snel. Afgelopen maandag kelderde het aandeel van Tesla met 15% op de beurs, de slechtste prestatie sinds 2020. De reden? In 2024 leverde Tesla 1,79 miljoen auto’s, een daling tegenover het vorige jaar. In het begin van 2025 versnelde die trend, met een forse verkoopdaling in januari, terwijl de totale markt voor elektrische voertuigen juist groeide. Sinds 17 december is de beurswaarde van Tesla met 825 miljard dollar gedaald, meer dan de helft van de eerdere piekwaarde van 1.540 miljard dollar. Een klap? Nee, eerder een financiële guillotine.
Advertentie – lees hieronder verder

De verkoopdaling is vooral zichtbaar in Europa, met een krimp van 70% op markten zoals Duitsland. Dit opent de deur voor concurrenten zoals het Chinese BYD, die hun positie kunnen versterken.
Oorzaken van de neergang
Zijn de controverses rond Elon Musk de enige reden voor het dalende vertrouwen van consumenten? Niet helemaal. Ook Tesla’s modelgamma kan met de vinger gewezen worden. Terwijl concurrenten nieuwe modellen lanceren, blijft Tesla vasthouden aan kleine facelifts. Zo kreeg de Model Y – het bestverkochte elektrische model ter wereld – recent een facelift, maar zonder enige technische innovatie (zoals een verbeterd batterijpakket).
Wat brengt de toekomst? Het is afwachten, want Tesla staat bekend om zijn opportunistische strategie. Traditioneel zijn de eerste maanden van het jaar minder sterk voor de verkoop, waarna Tesla tegen het einde van het jaar met flinke kortingen de balans probeert te herstellen. Maar zal die tactiek deze keer werken, ondanks de komst van de Model Y Juniper?

Verdwijning?
Het is al vaak gezegd dat de automarkt zichzelf reguleert en dat zelfs sterke merken kunnen verdwijnen door fusies en overnames. Is dat ook het lot van Tesla? Dat is moeilijk in te schatten, want de beurswaarde blijft hoog en een overname door een andere autofabrikant lijkt daardoor eerder onwaarschijnlijk.
Toch heeft Tesla geen tijd te verliezen. De merkstrategie moet verder gaan dan de gebruikelijke bluf. Zo zou de aangekondigde zelfrijdende Cybercab in 2026 op de markt komen, een belofte waar velen sceptisch over zijn. Wat mogelijk wel helpt om de geloofwaardigheid en het vertrouwen te herstellen, is de komst van een goedkoper model rond de 25.000 dollar, de Model 2 of Model Q. Hoewel Musk de ontwikkeling van dit model in augustus 2024 afblies, zijn er geruchten dat het project toch weer op de sporen staat.

Tesla kan zich herpakken. Het merk heeft zeker nog troeven in handen, maar die moeten wel op de juiste manier ingezet worden. De vraag is of Elon Musk, die steeds moeilijker te controleren lijkt, dit in goede banen kan leiden. Steeds meer Tesla-eigenaars laten hun auto in de garage staan of verkopen hem zelfs. En dat is zeker geen goed teken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be